понедельник, 3 декабря 2018 г.


БІБЛІОТЕЧНИЙ УРОК ЯК ЗАСІБ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ

(доповідь на засіданні районного методичного об’єднання шкільних бібліотекарів

                                                                                    Андруш Л.Л., завідувачка бібліотекою Роксоланівської
загальноосвітньої школиІ-ІІІ ступенів
                         

                                                               Патріотичне виховання – це сфера духовного життя,  яка проникає в усе, що пізнає, робить,
до чого прагне,    що любить і ненавидить
 людина, яка формується. 

                                                                                           (В. О. Сухомлинський). 
  
          Патріотизм  - одне з найголовніших  людських почуттів, закріплених віками і тисячоліттями, що поєднує в собі любов до своєї  Вітчизни, рідної землі, свого народу, бажання зберегти і готовність захистити цілісність держави.

            Патріотичне виховання є пріоритетним напрямком виховання дітей та молоді в національній системі освіти. Національно - патріотичне виховання має спонукати  до формування і розвитку такої особистості, якій буде притаманна висока національна самосвідомість, готовність до виконання громадянського та конституційного обов'язку із захисту національних інтересів, незалежності та цілісності України, утвердження національного суверенітету держави.
 Який же патріотизм, з якими якостями і рисами ми повинні формувати його у молоді? Серед характерних ознак патріотизму визначається:
- розуміння і сприйняття української ідеї;
- сприяння розбудові державної незалежності;
- засвоєння національних цінностей: української культури, мови, прищеплення шанобливого ставлення до історичної пам’яті;
- військово-патріотичне виховання тощо.
Сьогодні наша країна протистоїть ворогу і єднається навколо головних цінностей – незалежності і свободи. Кожен з нас по мірі  своїх сил може допомагати  воїнам   Збройних  Сил України,  бійцям добровольчих батальйонів, пораненим у лікарнях і шпиталях та людям, які вимушені були покинути  свої  домівки  через   бойові   дії   у  східних регіонах України. Відтак, національно-патріотичне  виховання учнівської молоді стає  пріоритетною  складовою  процесу  формування  громадянина України,  справжнього  спадкоємця і  продовжувача  національних  традицій  з активною  громадською позицією, відповідального за долю своєї країни.   
Нинішня політична ситуація в країні вимагає від педагогів, батьків, громадськості особливого ставлення до питання національно-патріотичного виховання молоді. На вимогу часу наказом Міністерства освіти і науки України від 27.10.2014 №1232 затверджено план заходів щодо посилення національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді. На виконання вищезазначеного наказу у плани виховної роботи навчальних закладів  внесено зміни та доповнення з урахуванням сучасних вимог.  
              Національно-патріотичне виховання здійснюється як  у виховній діяльності, так і на уроках, в тому числі на уроках бібліотечних. Адже саме  шкільним бібліотекам належить велика роль у процесі формування ідеології патріотизму у молодого покоління.
            Виховні заходи та бібліотечні уроки, які проводять шкільні бібліотекарі, повинні бути направлені на формування почуття національної гордості, патріотизму, поваги до історичного минулого та  духовних цінностей; формування інтересу до військових професій, внутрішньої мотивації до військової служби. Одне з чільних місць належить вихованню любові і дбайливого ставлення до рідної землі, – своєї "малої батьківщини”, її історії, поваги до народних традицій і звичаїв, фольклору, любові до рідної природи. Нема в людини місця дорожчого, ніж те, де вона народилась, землі, на якій зросла… Щоб по-справжньому любити рідний край, його слід добре знати, необхідно вивчати його історію, мову, культуру. У зв’язку з цим одним з пріоритетних напрямів патріотичного виховання молоді на бібліотечних уроках і виховних заходах є краєзнавство.
Саме краєзнавча робота має посісти важливе місце в діяльності кожної шкільної бібліотеки з тим, щоб за допомогою краєзнавчих матеріалів сприяти вихованню у молоді патріотизму, національної свідомості, високої моральності.
Зацікавити учнів,  наочно представити  наявні у бібліотеці краєзнавчі матеріали допоможе цикл книжково-ілюстративних виставок:
- виставка-подорож "Стежками рідного краю”;
- виставка-вікторина "Відкрий для себе рідне со”;
- фото-виставка "Квітни, мій краю, Одещина рідна”;
- виставка-реклама "Нові матеріали про рідний край”.
В бібліотеці також можна розгорнути постійно діючу виставку "Нема  кращої землі, ніж та, що зветься рідним краєм”, на якій представити видання, що висвітлюють історичний шлях Одещини, етнографію, її природу, екологічні проблеми, дані про розвиток економіки і культури, суспільно-політичне життя, новинки художньої літератури. Доповнити виставки можуть портрети, фотоальбоми, літописи краю, а також предмети народної творчості, побуту, вишиті українські рушники, гончарні вироби та інш.
На бібліотечних уроках велику увагу слід приділити популяризації історико-краєзнавчої літератури про пам’ятки культури, народну творчість, місцевий фольклор, як найважливіший засіб естетичного і патріотичного виховання молоді.

При проведенні бібліотечних уроків велике виховне значення має використання матеріалів краєзнавчих кімнат, кутків, кімнат бойової слави, шкільних музеїв.  Добрим помічником можуть стати краєзнавчі куточки, які можна оформити в приміщенні бібліотеки. Це можуть бути інформаційні стенди, книжкові виставки, на яких будуть представлені як література про історичне минуле, так і матеріали про нинішню політичну ситуацію в країні, про наших воїнів-земляків, які у складі   Збройних  Сил України захищають єдність країни  в зоні АТО.
В Роксоланівській загальноосвітній школі є історико-краєзнавчий музей, матеріали якого я активно використовую при підготовці та проведенні виховних заходів патріотичного спрямування,  бібліотечних уроків . Нещодавно в музеї в розділі «Історія нашого села» оформлено стенд «Україна – шлях незалежності, на якому, згідно з вимогами, викладеними  у листі Міністерства освіти України «Про перегляд підходів з організації
діяльності музеїв історичного профілю» від   22.05.2015 № 1/9-255 представлені  матеріали   про сучасні події в житті українського народу: громадянський подвиг учасників Революції гідності, вшанування пам'яті героїв Небесної сотні, патріотизм українських воїнів у боротьбі за незалежність та територіальну цілісність України від зазіхань агресора, а також відомості про наших земляків, які в зоні АТО захищають єдність України.  Ці матеріали мають дуже велике виховне значення. При проведенні бібліотечних уроків та виховних заходів я використовую інформаційно-комунікаційні технології, а саме:
-         мультимедійний комплект (ноутбук, проектор, мультимедійний екран) -для великих виховних заходів, які проводяться в музеї;
-         комп’ютер – для бібліотечних уроків, які проводжу в приміщенні бібліотеки.
Використання цих технологій дає змогу демонструвати мультимедійні презентації, відео та аудіо записи, які значно підвищують виховний потенціал бібліотечного уроку.  При підготовці виховних заходів підбираю матеріали згідно того, для якої вікової категорії  він запланований, і враховую вікові особливості учнів. Це дає змогу досягти максимального результату            у надзвичайно важливій справі - національно-патріотичному вихованні учнів засобами бібліотечних уроків.

Додатки:        

Плани-конспекти бібліотечних уроків патріотичного спрямування

1.      «В моєму серці Україна» (бібл.урок для учнів початкової школи)
2.      «Ми – нація єдина» (бібл.урок для учнів 5-7 класів)
3.      «Україна – наш спільний дім» ( бібл.урок для учнів 8-9 класів)
4.      «Моя Україна» (бібліотечний урок-подорож для учнів 10-11 класів)


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Всесвітній день читання вголос в Роксоланівській гімназії

        Всесвітній день читання вголос започаткований у 2010 році і відзначається щорічно у першу середу лютого.  У 2024 році це свято для в...