Термінологічний словник вчителя
Абнотивність
– комплексна здатність вчителя до адекватного
сприйняття, осмислення і розуміння креативного учня, здатність помітити
креативного учня і надати необхідну психолого-педагогічну підтримку в процесі
актуалізації та реалізації його творчого потенціалу.
Абстрактне
мислення — один з видів людського мислення, який полягає
в утворенні абстрактних понять і оперуванні ними. Абстрактні поняття
(«число», «сила», «матерія») виникають у процесі мислення як
узагальнення даних чуттєвого пізнання конкретних предметів і явищ
об'єктивної дійсності. А. м. особливо тісно пов'язане з мовою.
Автоматизм
(від грецького — самодіючий) в психології — дія, яка виконується
майже без контролю свідомості.
Авторитарний
стиль педагогічної діяльності —
характеризується формально-функціональним підходом до учня;
організовуючи діяльність, учитель спирається на власне уявлення
про «середнього» учня і власні абстрактні вимоги до нього; у
своїх діях і оцінках учитель, як правило, суб'єктивний і стереотипний.
Адаптація
у навчанні — спрощення
тексту для тих, хто починає вивчати якийсь навчальний предмет.
Активація
- нейрофізіологічний і психічний процеси підсилення активності
організму. А. є змінною величиною та залежить від внутрішніх і зовнішніх факторів, що виступають у процесі взаємодії організму з навколишнім середовищем.
Активна модель навчання — такий
тип навчання, що передбачає застосування методів, які стимулюють пізнавальну
активність і самостійність учнів. Учень виступає «суб'єктом»
навчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з учителем. Основні
методи: самостійна робота, проблемні творчі завдання (часто домашні),
запитання від учня до вчителя і навпаки, що розвивають творче
мислення.
Активізація
процесу навчання — удосконалення методів і організаційних форм
навчально-пізнавальної роботи учнів, яке забезпечує активну й
самостійну теоретичну і практичну діяльність школярів у всіх ланках
навчального процесу.
Актуалізація
— перехід певного інстинкту, схильності, здатності з
можливого (потенціального) у справжній (потенціальний) стан. А.
в навчанні — один із дидактичних принципів зв'язку шкільної науки з
життям. Може виступати як порівняння: знань, здобутих з книг та інших
джерел інформації, з актуальними проблемами життя.
Алгоритм,
алгорифм — система правил для розв'язування певного
класу задач.
Аналіз і синтез у навчанні —
застосування у навчальному процесі логічних прийомів,
згідно з якими предмети і явища під час їх вивчення розглядаються за
окремими ознаками (аналіз) і, навпаки, в єдності їх частин
(синтез). А. і С. пронизують собою весь навчальний процес, оскільки
мислення учнів є аналіти-ко-синтетичною діяльністю головного мозку.
Генералізація
— в педагогіці — процес узагальнення, який полягає у встановленні
істотних, спільних властивостей явищ і предметів, що вивчаються, з
одночасним нехтуванням неістотних. Процес Г. здійснюється завдяки
взаємодії мислення та мови.
Гуманізація освіти — центральна складова нового педагогічного
мислення, яка передбачає перегляд, переоцінку всіх компонентів педагогічного
процесу у світлі їхньої людинотворчої функції. Г. о. означає
повагу школи й педагогів до особистості дитини, довіру до неї, прийняття її
особистісних цілей,
запитів і інтересів; створення максимально
сприятливих умов для розкриття й
розвитку здібностей і обдарувань
дитини, для її повноцінного життя на
кожному з вікових етапів, для її
самовизначення. Г. о. основним смислом педагогічного процесу вважає розвиток учня.
Гуманізм — система ідей і
поглядів на людину як на найвищу цінність.
Духовність
— індивідуальна вираженість у системі мотивів особистості двох
фундаментальних потреб: ідеальної потреби пізнання й соціальної
потреби жити, діяти «для інших». За категорією Д. співвідноситься
як потреба пізнання світу, себе, смислу і призначення свого життя.
Евалюація - процес дослідження якості роботи школи з метою
корекції її дій, а також вивчення структурних і програмних рішень, що
приймаються в системі освіти
Евристична
бесіда — запитально-відповідна форма навчання, за якої учитель
не повідомляє учням готових знань, а вміло поставленими запитаннями,
іноді навідними, які не містять прямої відповіді, змушує їх самих на
основі своїх знань, уявлень, спостережень, життєвого досвіду приходити
до нових понять, висновків і правил. Е.б. виникла як реакція на зазубрювання в
школах навчального матеріалу і спрямовувалася на розвиток розумової діяльності
учнів.
Екстернальність
— інтернальність — схильність індивіда до визначеної форми
локуса контролю. Якщо відповідальність за події, що відбуваються в
її житті, людина бере на себе, пояснюючи їх своєю поведінкою,
характером, спроможностями, то це — інтернальний контроль. Якщо
домінує схильність приписувати причини того, що відбувається, зовнішнім
чинникам (навколишньому середовищу, долі або випадку), то це — екстернальний контроль
Етнопедагогіка (від грецького — племя, народ і
педагогіка) — наука про народну педагогіку. Е. досліджує досвід
народу. З'ясовує можливості і ефективні шляхи реалізації прогресивних
педагогічних ідей народу в сучасній науково-педагогічній
діяльності, досліджує способи встановлення контактів народної педагогічної
мудрості з педагогічною наукою, аналізує педагогічне значення
тих чи інших явищ народного життя і з'ясовує їх відповідність чи
невідповідність сучасним завданням виховання.
Інтерактивна
модель навчання — слово «інтерактив» прийшло
до нас з англійської від
слова діяти. Таким чином, інтерактивний —
здатний до дії, діалогу. Інтерактивне навчання — це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету — створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває
свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Когнітивний розвиток
(англ. Cognitive development, нім. Kognitive Entwicklung) — розвиток всіх видів
розумових процесів, таких як сприйняття, пам'ять, формування понять, рішення
завдань, уява та логіка. Теорія когнітивного розвитку була розроблена
швейцарським філософом та психологом Жаном Піаже.
Компетентнісний
підхід
— спрямованість навчально-виховного процесу на досягнення результатів, якими є
ієрархічно підпорядковані ключова, загальнопредметна і предметна (галузева)
компетентності;
Ключова
компетентність — спеціально структурований комплекс характеристик
(якостей) особистості, що дає можливість їй ефективно діяти у різних сферах
життєдіяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів.
Концепція
педагогічна— система поглядів на те чи інше педагогічне
явище, процес, способ розуміння, тлумачення якихось педагогічних
явищ, подій; провідна ідея педагогічної теорії.
Корекція— в спеціальній педагогіці — виправлення
часткове чи повне тих чи інших порушень розвитку, знань, вмінь, навичок.
Мотивація — система мотивів або стимулів, яка
спонукає людину до конкретних форм діяльності або поведінки.
Навіювання,
сугестія — в широкому розумінні — будь-який психічний вплив
однієї людини на іншу (прохання, порада, наказ та ін.) внаслідок
якого в людини, що зазнає Н., всупереч (а іноді й проти) її волі і
свідомості виникають певні уявлення, судження, вчинки. Об'єктом Н. може бути як окрема людина, так і група людей.
Особистість,
особа — у широкому розумінні — конкретна, цілісна людська
індивідуальність у єдності її соціальних і природних якостей; у
вужчому, філософському розумінні — індивід як суб'єкт соціальної діяльності,
властивості якого детерміновані конкретно-історичними
умовами життя суспільства.
Парадигма
(від грецької — приклад, взірець) — теорія (або модель постановки
проблем), прийнята за зразок вирішення дослідницьких завдань певним
науковим співтовариством. Принцип загальноприйнятої П.—
методологічна основа єдності певного наукового співтовариства
(школи, напряму), що значно полегшує їхню педагогічну комунікацію.
Пасивна модель навчання — де учень виступає у ролі
«об'єкта» навчання, повинен засвоїти та відтворити матеріал,
переданий йому вчителем, текстом підручника тощо — джерелом правильних
знань. До відповідних методів навчання належать методи, за яких
учні лише слухають і дивляться — лекція, монолог, читання,
демонстрація і відтворювальне опитування учнів. Учні, як правило, не
спілкуються між собою і не виконують якихось творчих завдань.
Педагогічна
технологія — це сукупність засобів і методів відтворення теоретично
обгрунтованих процесів навчання і виховання, що дозволяють
успішно реалізувати поставлені освітні цілі. П. т. передбачає відповідне
наукове проектування, при якому ці цілі ставляться досить однозначно
і зберігається можливість об'єктивних поетапних вимірювань та підсумкової
оцінки досягнутих результатів. З дидактичної точки зору
проектування П. т.— це розробка прикладних методик, що описують
реалізацію педсистеми за її окремими елементами. Вибір П. т.
визначається особливостями дидактичного завдання.
Модуль — це:
коефіцієнт, величина; система логарифмів, уніфікований вузол;
умовна одиниця; самостійна частина (в міжнауковому значенні),
функціональний цикл навчально-виховного освітнього процесу, що
забезпечує культурний розвиток особистості (в освіті).
Дидактичний модуль — виважений концептуальний опис
розвиваль-ної взаємодії вчителя і учнів під час проходження
певного навчального курсу, що моделює вирішення окремої групи
розвивально-академічних цілей і завдань та проектується як
чітко обгрунтоване і відносно локалізоване психосоціальне зростання
особистості протягом півріччя чи навчального року (наприклад —
Дидактичний модуль навчального курсу фізичної географії материків
і океанів 6-го класу).
Навчальний
модуль — відносно самостійна, цілісна частина реального
навчально-виховно-освітнього процесу, який, завдяки єдиному технологічному циклу та інноваційним програмно-методичним засобам, поєднує змістовний і формальний, процесуальний і результативний, цільовий і технологічний,
організаційний і розвивальний модулі, що в сукупності оптимізують психосоціальний розвиток вчителя і учня в кожний момент
міжсуб'єктної взаємодії.
Змістовний
модуль -— науково-адаптована, відкрита і взаємозалежна система
знань (теорії, закони, поняття) і цінностей (ставлення, оцінки,
наслідки, рефлексії тощо), як довершений фрагмент соціально-культурного
досвіду, що зафіксований у науковому проекті, навчальному сценарії
і міні-підручнику, та набуває процесуально - функціонального
втілення у міні-модулі, тобто кількох формальних модулях.
Тестовий
модуль — це сукупність короткочасних навчальних або психологічних
завдань для виявлення темпів зростання розумового, соціального і
творчого потенціалу особистості як культурної індивідуальності.
Причому в модульно-розвивальній системі головним чином використовуються
прогресивні моделі об'єктивного оцінювання діяльності вчителя
та учнів — нормативно-статистична, рейтингова, критеріальна, що
групуються переважно на результатах дидактичного
Графічний модуль —
комплексне, структуроване відображення змістового модуля у
різних системах кодування інформації за допомогою графічних засобів
(таблиці, схеми, графіки, малюнки та ін.). Він має значення у
створенні розвивальних міні-підручників.
Педагогічна
майстерність — це характеристика високого рівня педагогічної
діяльності. Критеріями П. м. педагога виступають такі ознаки
його діяльності: гуманність, науковість, педагогічна доцільність,
оптимальний характер, результативність, демократичність, творчість
(оригінальність). П. м. групується на високому фаховому рівні педагога,
його загальній культурі та педагогічному досвіді. Необхідними
умовами П. м. є гуманістична позиція педагога й професійно значимі
особистісні риси і якості. .
Проблемне
навчання — один із типів розвиваючого навчання, істотною відмінністю
якого є зближення психології мислення людини з психологією навчання. П.
н. найповніше відповідає завданням розвитку творчого мислення
учнів. Суть П. н. полягає в пошуковій діяльності учнів, яка починається
з постановки питань, розв'язання проблем і проблемних завдань,
закладених у навчальних програмах і підручниках, у проблемному
викладі й поясненні знань учителем, у різноманітній самостійній роботі
учнів.
Психотехніка
— прийом, спрямований на активізацію або гальмування
проявів різноманітних психічних реакцій, а також властивостей і
якостей особистості.
Рейтинг (—
термін, який визначає суб'єктивну оцінку якогось явища за заданою шкалою. В
педагогічних науках Р. служить основою для побудови різноманітних шкал
оцінок, зокрема при оцінці різних сторін навчальної і
педагогічної діяльності, популярності чи престижності професії серед
молоді тощо, одержувані при цьому дані звичайно мають характер
порядкових шкал.
Рефлексія — розумова діяльність, що виявляється у
чітких думках, у вигляді констатації того, що відбувається з
іншими людьми і з самою людиною.
Самоактуалізація
— прагнення людини до найбільш повного виявлення, розвитку
і реалізації своїх особистісних можливостей.
Самоконтроль
— усвідомлювана регуляція людиною своєї поведінки та
діяльності для забезпечення відповідності їхніх результатів поставленим
цілям, вимогам, правилам, нормам тощо. Мета С. полягає в запобіганні помилкових
дій чи операцій та виправленні їх. Важливу роль в процесі С.
відіграє її самооцінка. С. є важливішим засобом розумового та морального
самовдосконалення особистості.
Самооцінка
— судження людини про міру наявності в неї тих чи інших якостей,
властивостей у співвідношенні їх з певним еталоном, зразком.
С— вияв оцінного ставлення людини до себе. С. є результатом
передусім розумових операцій — аналізу, порівняння, синтезу.
Соціометрія — предметом
якої є міжособові відносини в малих соціальних групах. За допомогою
спеціальної методики (соціометричний тест та ін.) С. експериментально
досліджує взаємні суб'єктивні ставлення членів групи один до
одного, структуру і динаміку цих взаємин, становище індивідів в групі,
питання лідерства тощо.
Сугестологія
— галузь науки, що вивчає психологічні явища навіювання та
самонавіювання. В 60-х роках XX століття
С. Обґрунтував болгарський учений Г. Лозанов, директор
першого у світі науково-дослідного інституту сугестології
(засновано в 1966).
Узагальнення
— логічний процес переходу від одиничного до загального чи від
менш загального до більш загального знання, а також продукт розумової
діяльності, форма відображення загальних ознак і якостей явищ
дійсності. Види У. відповідають видам мислення. У. застосовуються
при утворенні понять, суджень, теорій.
Комментариев нет:
Отправить комментарий