воскресенье, 2 декабря 2018 г.


ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ МУЛЬТИМЕДІА 

НА УРОКАХ ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНОГО ЦИКЛУ

Доповідь Андруш Л.Л. на засіданні МО вчителів гуманітарного циклу

     Сучасна тенденція в освіті, провідною ідеєю якої є інтеграція, вимагає впровадження нових підходів до процесу  вивчення предметів художньо-естетичного циклу в школі. Обсяг необхідних, знань для шко­лярів швидко зростає. Використання новітніх сучасних інформаційних засобів навчання, роз­робляння та впровадження оптимальних методик допомагають розвивати активну творчу особи­стість, спрямовують школярів до пізнавальної са­мостійності та ініціативи. Увага учнів насамперед спрямована на накопичення певних знань і вмінь.
     Підвищення.ефективності навчання в сучас­ній школі неможливе без упровадження новітніх форм організації навчального процесу. Одним зі способів реалізації цієї ідеї з економією часу, сил і засобів є застосування ІКТ та мультимедіа. Учитель, який володіє комп'ютером, має унікаль­ну можливість інтенсифікувати навчальний про­цес, зробити його більш наочним та динамічним.
     Дидактичні та методичні можливості застосу­вання  мультимедійних засобів навчання досить широкі та різноманітні. їх можна використовува­ти в найрізноманітніших ситуаціях (перед вивчен­ням чи після вивчення навчальної теми, на почат­ку або наприкінці заняття, у поєднанні з іншими засобами навчання).
Використання мультимедійних технологій у навчанні дає змогу відчутно підвищити якість навчання, створювати привабливі інтерактивні навчальні  програми.
Зміст мультимедійного матеріалу має відпові­дати вимогам навчальних програм.
     Упровадження мультимедіа у процес навчання є важливим завданням для педагогів. Розв'язання проблеми інтеграції навчальних дисциплін потребує:
- модернізації викладання;
- формування в учнів сучасної інформаційної картини світу;
- формування творчої особистості;
- розвиток  в учнів теоретичного мислення, пам'яті, уяви;
- виховання високих громадських і моральних якостей;
- вивчення навчальних предметів із викори­станням засобів інформаційно-комунікаційних технологій;
- проведення позакласних, гурткових та фа­культативних, експериментальних занять;
- проведення заходів з питань вивчення і впро­вадження в практику роботи педагогів передо­вого педагогічного досвіду щодо комплексного
використання засобів навчання, упровадження інформаційних технологій у навчально-вихов­ний процес.
     З метою підвищення ефективності навчально-пізнавальної діяльності учнів, пошуку раціо­нальних методів і шляхів розв'язування завдань навчально-виховного процесу доцільно використовувати мультимедіа на всіх типах занять (осо­бливо уроків вивчення нового матеріалу, узагаль­нення та систематизації знань).
      Мультимедійний засіб навчання є основним або додатковим джерелом знань та уявлень. Учи­тель має врахувати конкретні умови навчальної роботи, вікові особливості, рівень знань учнів, їхній життєвий досвід та технічні можливості об­ладнання аудиторії ІКТ.
     Мультимедійний супровід повинен містити багатий фактичний та ілюстративний матеріал, що можна використовувати з навчальною метою, мати чітке дидактичне призначення, педагогічну спрямованість, адекватно відповідати навчальній програмі й легко активізуватися на комп'ютері.
     Мультимедійні засоби навчання дають змогу:
- урізноманітнити форми подання інформації;
- урізноманітнити типи навчальних завдань;
- створити навчальне середовище, що забезпе­чує «занурення» учня в уявний світ, у певні соціальні й виробничі ситуації;
- забезпечити широке застосування  ігрових прийомів, широких можливостей відтворення фрагмента навчальної діяльності (предметно-змістової, предметно-операційної та рефлек­сивної);
- активізувати навчальну роботу учнів, посилити їхню роль як суб'єктів навчальної діяльності;
- посилити мотивацію навчання.
     Критерії доцільності використання мультимедій­них засобів на певному занятті:
- підвищена порівняно з використанням тради­ційних засобів ефективність навчання;
- неможливість реалізації певних засобів на­вчання у вигляді матеріальних об'єктів (оригі­нали у природних або штучних умовах).
     Алгоритм підготовки до проведення уроків з ви­користанням мультимедійних засобів:
- перевірка наявності графічних матеріалів у до­відковій літературі, аудіо- та відеоматеріалів у медіатеці та мережі іnternet;
- визначення типу уроку (засвоєння нових знань, повторення вивченого, узагальнення та систематизація знань), обирання форми на­вчальної діяльності;
- визначення переважного виду навчальної ді­яльності, відповідних демонстраційно-моде­люючих засобів;
- написання сценарію уроку з описанням змісту кожного слайда (звуковий супровід, графічне зображення, використан­ня аудіо- та відеофрагментів, можливостей комп'ютерних програм).
     Дидактичне функціональне призначення мульти­медійних засобів: бути опорою (слуховою, зоровою) для подальшого засвоєння учнями знань, ілюстрацією або засобом повторення та узагальнен­ня навчального матеріалу, замінити традиційний посібник-книгу.
     Можливості та умови використання мультимедій­них технологій на різних етапах уроку
     І. На організаційному етапі уроку пропонують такий зміст зображень на екрані: демонстра­ція теми й мети уроку.
    2. Під час актуалізації опорних знань і способів дій доречною є поява на екрані запитань і за­вдань, що підводять до необхідності вивчення теми; стисле узагальнення вивченого матеріалу.
    3. Для формування нових понять і способів вар­то ілюструвати особливості нового матеріалу, що зображують у вигляді основних понять, схем, таблиць, малюнків, анімацій, відеофраг­ментів.
    4. Під час застосування знань і вмінь демонстру­ють запитання й завдання, що вимагають ро­зумової діяльності й творчого усвідомлення матеріалу, правильне розв'язання завдань, де виникатимуть труднощі.
     Мультимедійний урок — це звичайний урок, тільки більш технічно оснащений. Використання мультимедіа дає змогу організувати навчальний матеріал з урахуванням різних способів навчаль­ної діяльності, забезпечити такі рівні засвоєння на­вчального матеріалу:
- ілюстративно-описовий візуальний ряд ілюструє традиційну розповідь учителя. Цей візуаль­ний ряд надалі використовують під час опиту­вання й узагальнення;
- схематичний — в основу навчання покладе­но конструювання опорних конспектів або структурно-логічних схем. Навчальний мате­ріал стає більш наочним, яскравим, доповне­ним руховими елементами;
- інтерактивний — значно складніший, поєднує елементи ілюстративного й схематичного під­ходів. Різниця лише в тому, що використання різноманітного візуального матеріалу, схем і анімацій поєднується, доповнюється залучен­ням документів, уривків із різних джерел. Еле­менти анімації, ілюстрація на мультимедійній  дошці (екрані) дають змогу школярам здобути не лише знання, але й первинне уявлення під час вивчення конкретного навчального матеріалу.
Пробуджуючи пізнавальний інтерес, слід пам'ятати про триєдине завдання навчан­ня — навчити, розвинути, надихнути кожного учня на щоденну працю, систему особистісної са­моосвіти.
Школярі значно краще засвоюють нову ін­формацію, якщо вона взаємопов'язана з відо­мою їм інформацією. Тому під час використаннямультимедіа потрібно дотримувати такої послідов­ності компонентів:
- емоційне налаштування на сприймання на­вчального матеріалу;
- вступне слово вчителя (вступна рефлексія, ознайомлення зі змістом уроку);
- творчі завдання (можливе використання муль­тимедіа).
     Переваги уроку з використанням мультимедійної презентації
- Підвищується інтерес учнів до навчання. Ін­формацію з екрана монітора, інтерактивної дошки, телевізора діти сприймають значно кра­ще, ніж книжкову інформацію.
- Посилюється навчальний ефект. Учитель маєможливість використовувати анімацію,  відеосюжети, звукові ефекти для того, щоб на­вчальний матеріал був зрозумілішим і доступ­нішим, а навчальний процес відбувався у комфортніших для учнів умовах.
- Збільшується щільність уроку. Попередньо підготовлена інформація з естетичним дизай­ном з'являється в презентації, а зекономлений час можна використати для збільшення обсягу інформації чи для організації повторення, за­кріплення навчального матеріалу.
- Урізноманітнюються форми та види навчаль­ної  діяльності,   активізується  самостійна, творча, пошукова діяльність учнів, зростають пізнавальна активність, школярів та інтерес до предмета.
- Змінюється естетика уроку. З'являються ве­личезні можливості зробити будь-який урок привабливішим. Для цього вчителеві необхід­но опанувати спеціальні програми: Windows Media Player, WinAmp, NERO StartSmart, Sound Forge.

ЛІТЕРАТУРА
     Казанкова Л. М. Використання комп'ютерних тех­нологій на уроках мистецьких дисциплін // Таврій­ський вісник освіти. — 2012. — № 2.
     Клокар Н. І.  Концепція діяльності наукової ла­бораторії    інформаційних    технологій    навчання КОШОПК   //   Організація   діяльності   наукових
лабораторій   інституту:   наук.-метод,   посібник /Н. І. Клокар, О. В. Чубарук, О. П. Вітюк. — Біла Церква, 2005.
     Обрізан К. М. Програмні засоби навчального при­значення // Інформатизації середньої освіти про­грамні засоби, технології досвід, перспективи. — К. : Педагогічна думка, 2003.
     Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні тех­нології навчання: наук.метод, посібник / О. І. По­метун, Л. В. Пироженко. — К. : Видавництво АСК, 2004.
     Хуторской А. Практикум по дидактике и современным методикам обучения / А. Хуторской. — СПб.,2004.


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Всесвітній день читання вголос в Роксоланівській гімназії

        Всесвітній день читання вголос започаткований у 2010 році і відзначається щорічно у першу середу лютого.  У 2024 році це свято для в...