ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ МУЛЬТИМЕДІА
НА УРОКАХ ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНОГО ЦИКЛУ
Доповідь Андруш Л.Л. на засіданні МО вчителів гуманітарного циклу
Сучасна тенденція в освіті, провідною
ідеєю якої є інтеграція, вимагає впровадження нових підходів до процесу вивчення предметів художньо-естетичного циклу
в школі. Обсяг необхідних, знань для школярів швидко зростає. Використання
новітніх сучасних інформаційних засобів навчання, розробляння та впровадження
оптимальних методик допомагають розвивати активну творчу особистість,
спрямовують школярів до пізнавальної самостійності та ініціативи. Увага
учнів насамперед спрямована на накопичення певних знань і вмінь.
Підвищення.ефективності навчання
в сучасній школі неможливе без упровадження новітніх форм організації
навчального процесу. Одним зі способів реалізації цієї ідеї з економією часу,
сил і засобів є застосування ІКТ та мультимедіа. Учитель, який володіє
комп'ютером, має унікальну можливість інтенсифікувати навчальний процес,
зробити його більш наочним та
динамічним.
Дидактичні та методичні
можливості застосування мультимедійних
засобів навчання досить широкі та різноманітні. їх можна використовувати в
найрізноманітніших ситуаціях (перед вивченням чи після вивчення навчальної
теми, на початку або наприкінці заняття, у поєднанні з іншими засобами
навчання).
Використання мультимедійних технологій у навчанні дає змогу відчутно підвищити
якість навчання, створювати привабливі інтерактивні навчальні програми.
Зміст мультимедійного матеріалу
має відповідати вимогам навчальних програм.
Упровадження мультимедіа у процес навчання є важливим
завданням для педагогів. Розв'язання проблеми інтеграції навчальних дисциплін
потребує:
- модернізації викладання;
- формування в учнів сучасної інформаційної картини світу;
- формування творчої особистості;
- розвиток в учнів
теоретичного мислення, пам'яті, уяви;
- виховання високих громадських і моральних якостей;
- вивчення навчальних предметів із використанням засобів
інформаційно-комунікаційних технологій;
- проведення позакласних, гурткових та факультативних, експериментальних
занять;
- проведення заходів з питань вивчення і впровадження в практику
роботи педагогів передового педагогічного досвіду щодо комплексного
використання засобів навчання, упровадження інформаційних технологій у навчально-виховний процес.
використання засобів навчання, упровадження інформаційних технологій у навчально-виховний процес.
З метою підвищення ефективності
навчально-пізнавальної діяльності учнів, пошуку раціональних методів і шляхів
розв'язування завдань навчально-виховного процесу доцільно використовувати
мультимедіа на всіх типах занять (особливо уроків вивчення нового матеріалу,
узагальнення та систематизації знань).
Мультимедійний засіб
навчання є основним або додатковим джерелом знань та уявлень. Учитель має
врахувати конкретні умови навчальної роботи, вікові особливості, рівень знань
учнів, їхній життєвий досвід та технічні можливості обладнання аудиторії ІКТ.
Мультимедійний супровід повинен
містити багатий фактичний та ілюстративний матеріал, що можна використовувати з
навчальною метою, мати чітке дидактичне призначення, педагогічну спрямованість,
адекватно відповідати навчальній програмі й легко активізуватися на комп'ютері.
Мультимедійні засоби навчання дають змогу:
- урізноманітнити форми подання інформації;
- урізноманітнити типи навчальних завдань;
- створити навчальне середовище, що забезпечує «занурення» учня в
уявний світ, у певні соціальні й
виробничі ситуації;
- забезпечити широке застосування
ігрових прийомів, широких можливостей відтворення фрагмента навчальної
діяльності (предметно-змістової, предметно-операційної та рефлексивної);
- активізувати навчальну роботу учнів, посилити їхню роль як
суб'єктів навчальної діяльності;
- посилити мотивацію навчання.
Критерії доцільності використання мультимедійних засобів на певному
занятті:
- підвищена порівняно з використанням традиційних засобів
ефективність навчання;
- неможливість реалізації певних засобів навчання у вигляді
матеріальних об'єктів (оригінали у природних або штучних умовах).
Алгоритм
підготовки до проведення уроків з використанням мультимедійних засобів:
- перевірка наявності графічних матеріалів у довідковій літературі,
аудіо- та відеоматеріалів у медіатеці
та мережі іnternet;
- визначення типу уроку (засвоєння нових знань, повторення
вивченого, узагальнення та систематизація
знань), обирання форми навчальної діяльності;
- визначення переважного виду навчальної діяльності, відповідних
демонстраційно-моделюючих засобів;
- написання сценарію уроку
з описанням змісту кожного слайда (звуковий супровід, графічне зображення,
використання аудіо- та відеофрагментів, можливостей комп'ютерних програм).
Дидактичне функціональне призначення мультимедійних засобів: бути
опорою (слуховою, зоровою) для подальшого засвоєння учнями знань, ілюстрацією
або засобом повторення та узагальнення навчального матеріалу, замінити
традиційний посібник-книгу.
Можливості та умови використання
мультимедійних технологій на різних етапах уроку
І. На організаційному етапі уроку пропонують такий зміст зображень на екрані: демонстрація теми й мети уроку.
2. Під час актуалізації опорних
знань і способів дій доречною є поява на екрані запитань і завдань, що підводять
до необхідності вивчення теми; стисле узагальнення вивченого матеріалу.
3. Для формування нових
понять і способів варто ілюструвати особливості нового матеріалу, що зображують у вигляді основних понять, схем,
таблиць, малюнків, анімацій, відеофрагментів.
4. Під час застосування знань і
вмінь демонструють запитання й завдання, що вимагають розумової діяльності й
творчого усвідомлення матеріалу, правильне розв'язання завдань, де виникатимуть
труднощі.
Мультимедійний урок — це
звичайний урок, тільки більш технічно оснащений. Використання мультимедіа дає
змогу організувати навчальний матеріал з урахуванням різних способів навчальної
діяльності, забезпечити такі рівні засвоєння навчального матеріалу:
- ілюстративно-описовий візуальний ряд ілюструє традиційну розповідь учителя. Цей візуальний
ряд надалі використовують під час опитування й узагальнення;
- схематичний — в основу навчання покладено конструювання опорних
конспектів або структурно-логічних
схем. Навчальний матеріал стає більш наочним, яскравим, доповненим руховими
елементами;
- інтерактивний — значно складніший, поєднує елементи ілюстративного й схематичного підходів. Різниця лише в
тому, що використання різноманітного візуального матеріалу, схем і анімацій поєднується, доповнюється
залученням документів, уривків із різних джерел. Елементи анімації,
ілюстрація на мультимедійній дошці (екрані) дають змогу школярам
здобути не лише знання, але й
первинне уявлення під час вивчення конкретного навчального матеріалу.
Пробуджуючи пізнавальний інтерес,
слід пам'ятати про триєдине завдання навчання — навчити, розвинути, надихнути
кожного учня на щоденну працю, систему особистісної самоосвіти.
Школярі значно краще засвоюють
нову інформацію, якщо вона взаємопов'язана з відомою їм інформацією. Тому під
час використаннямультимедіа потрібно дотримувати такої послідовності
компонентів:
- емоційне налаштування на сприймання навчального матеріалу;
- вступне слово вчителя (вступна рефлексія, ознайомлення зі змістом уроку);
- творчі завдання (можливе використання мультимедіа).
Переваги уроку з використанням мультимедійної презентації
- Підвищується інтерес учнів до навчання. Інформацію з екрана
монітора, інтерактивної дошки, телевізора діти сприймають значно краще, ніж
книжкову інформацію.
- Посилюється навчальний ефект. Учитель маєможливість
використовувати анімацію, відеосюжети, звукові
ефекти для того, щоб навчальний матеріал був зрозумілішим і доступнішим, а
навчальний процес відбувався у комфортніших для учнів умовах.
- Збільшується щільність уроку. Попередньо підготовлена інформація з естетичним дизайном з'являється в
презентації, а зекономлений час можна
використати для збільшення обсягу інформації
чи для організації повторення, закріплення навчального матеріалу.
- Урізноманітнюються форми та види навчальної діяльності,
активізується самостійна, творча, пошукова діяльність учнів,
зростають пізнавальна активність, школярів та інтерес до предмета.
- Змінюється естетика уроку. З'являються величезні можливості
зробити будь-який урок привабливішим.
Для цього вчителеві необхідно опанувати спеціальні програми: Windows Media Player, WinAmp, NERO StartSmart, Sound Forge.
ЛІТЕРАТУРА
Казанкова Л. М.
Використання комп'ютерних технологій на уроках мистецьких дисциплін // Таврійський
вісник освіти. — 2012. — № 2.
Клокар Н. І. Концепція діяльності наукової лабораторії інформаційних технологій навчання КОШОПК //
Організація діяльності наукових
лабораторій інституту: наук.-метод, посібник /Н. І. Клокар, О. В. Чубарук, О. П. Вітюк. — Біла Церква, 2005.
лабораторій інституту: наук.-метод, посібник /Н. І. Клокар, О. В. Чубарук, О. П. Вітюк. — Біла Церква, 2005.
Обрізан К. М. Програмні засоби
навчального призначення // Інформатизації середньої освіти програмні засоби,
технології досвід, перспективи. — К. : Педагогічна думка, 2003.
Пометун О. І. Сучасний
урок. Інтерактивні технології навчання: наук.метод, посібник / О. І. Пометун,
Л. В. Пироженко. — К. : Видавництво АСК, 2004.
Хуторской А. Практикум по
дидактике и современным методикам обучения / А. Хуторской. — СПб.,2004.
Комментариев нет:
Отправить комментарий