Найбільш поширені нові терміни,
які позначають нові форми викладання інформації,
інноваційні форми масової бібліотечної роботи з учнями тощо.
Буктрейлер – форма
реклами книги, анонс на книгу у вигляді короткого відеоролика, який включає в
себе найяскравіші моменти книги або в тому чи іншому вигляді візуалізує її
зміст.
Вебінар –
способ організації зустрічей онлайн, формат проведення семінарів, тренінгів та
інших заходів за допомогою Інтернету.
Вірусний маркетинг - загальна назва різних методів розповсюдження реклами, що
характеризуються розповсюдженням у прогресії, близької до геометричної, де
головним розповсюджувачем інформації є самі отримувачі інформації, шляхом
формування змісту, здатного залучати нових отримувачів інформації за рахунок
творчої, незвичної ідеї.
Геокешинг - туристична
гра із застосуванням супутникових навігаційних систем, яка полягає у
знаходженні схованок, захованих іншими учасниками гри.
Інфографіка (лат. Informatio +
греч. γραφω) – графічний спосіб подачі інформації, даних і знань.
Копіпаст (англ. copy + paste)
– використання чужої інформації на своєму ресурсі (копіювання і вставка) без
вказівки авторства.
Лібмоб –
рекламна акція, під час якої бібліотекарі виходять на вулицю з рекламними
буклетами та проспектами, роздають перехожим, запрошують до бібліотеки та
проводять бліц-опитування.
Підкастинг -
окремий файл або серія оновлюваних аудіо-відеоресурсів, доступних для
прослуховування, просмотру або скачування в Інтернеті.
Печа-куча -
конференція з форматом виступів 20 слайдів по 20 хвилин.
Фандрейзинг -
пошук і залучення додаткових джерел фінансування.
Флешмоб -
заздалегідь спланована масова акція, в якій велика група людей з’являється в
громадському місці, виконує заздалегідь обговорені дії, а потім розходиться.
Форум-театр -
методика інтерактивної роботи серед різних шарів суспільства, спрямована на
вирішення соціальних проблем, на пошук в рамках запропонованого спектаклю разом
з учасниками і учасницями шляхів вирішення проблеми або виходу зі складної
життєвої ситуації.
Хаукаст (англ. how to +broadcasting)
– відеороліки, в яких розповідається і демонструється «як робити».Словник шкільного бібліотекаря
Академік — в
Україні академічне звання, яке мають дійсні члени НАН України і ряду галузевих
академій. Академіки обираються Загальними зборами даної академії з числа
вчених, які збагатили науку працями першорядного наукового значення. Існують
також звання почесний академік й іноземний член. Звання академіка існує також в
академіях зарубіжних країн.
Академія —
давньогрецька філософська школа, яку заснував Платон; вищі наукові центри Національна
академія наук України, академії наук зарубіжних країн, галузеві (педагогічних,
медичних, аграрних); вищий навчальний заклад (академія військова,
сільськогосподарська тощо).
Аналіз і синтез —
діалектично суперечливі процеси мисленого або практичного розчленування на
складові частини — аналіз і об'єднання цілого з частин —синтез. Аналіз і
синтез — взаємопов'язані і взаємозумовлені логічні методи наукового пізнання,
що виникли на основі практичної діяльності людей, їхнього досвіду.
Аналітико-синтетичне обробляння
інформації — перетворення змісту документів з метою їх аналізу,
виокремлення з них необхідних відомостей, а також їх оцінка, порівняння та
узагальнення. Складові цього процесу : анотування, реферування, виокремлення
фактів, підготовка оглядів.
Аналітичний звіт —
особлива форма дослідницької роботи, частіше за все використовується при завершенні
чергового етапу дослідження або як контрольний документ при атестації,
закінченні навчального року.
Архів — установа,
яка займається збиранням, упорядкуванням і зберіганням старих документів,
писемних пам'яток і т. ін.; відділ установи, в якому збираються старі
документи, листи тощо; листи, рукописи, знімки і та ін., що стосуються
діяльності якої-небудь установи або особи.
Бібліографічне описування —
сукупність бібліографічних відомостей про документ, наведених за встановленими
правилами и призначених для його ідентифікації та загальної характеристики;
одна з операцій при складанні бібліографічного посібника.
Біографічний метод —
один з методів психологічного дослідження. Використовується при вивченні
психологічних особливостей тієї чи іншої людини. Суть його полягає в збиранні
й аналізі інформації, яка характеризує життєвий шлях і розвиток психічних
властивостей досліджуваної особи.
Бібліотека —
інформаційний, культурний, освітній заклад, що має упорядкований фонд
документів і надає їх у тимчасове користування фізичним та юридичним особам; установа,
культосвітній заклад, де зберігаються і видаються читачам книжки, журнали,
аудіовідеодокументи, а також здійснюється популяризація джерел інформації: більш-менш
значна кількість книжок, спеціально підібраних для читання, наукової роботи, з
метою колекціонування і та ін; приміщення, кімната для зберігання книжок, книгосховище;
назва споріднених за темою серійних видань або книжок чи журналів, призначених
для певної категорії.
Бібліотечна система України —
розгалужена мережа бібліотек різних видів, пов'язаних взаємодією і взаємовикористанням
бібліотечних ресурсів.
Бібліотечний фонд —
упорядковане зібрання документів, що зберігається в бібліотеці.
Бібліотечні ресурси —
упорядковані фонди документів на різних носіях інформації, довідково-пошуковий
апарат, матеріально-технічні засоби опрацювання, зберігання і передачі
інформації.
Вибірка в експерименті —
це визначення кількісного та якісного складу його учасників.
Висновок — остаточна
думка про що-небудь, логічний підсумок, зроблений на основі спостережень,
міркувань або розгляду певних фактів.
Відкриття — те, що
стало відомим внаслідок досліджень і т. ін.; дія за значенням відкрити.
Вторинний документ —
це документ, що являє собою результат аналітико-синтетичної та іншої переробки
одного або кількох документів.
Генетичний метод у психології —
спосіб дослідження психічних явищ, що ґрунтується на аналізі їхнього
походження й розвитку.
Дані —
інформація, яка подана у формі, придатній для її оброблення електронними
засобами.
Депонування — форма
збирання і розповсюдження рукописних робіт, переважно наукових.
Детермінаційний аналіз будується на встановленні причинно-наслідкових зв'язків між явищами,
структурами, функціями, ознаками, становищами.
Джерелами інформації є
передбачені або встановлені Законом носії інформації: документи та інші носії
інформації, які являють
собою матеріальні об'єкти, що
зберігають інформацію, а також повідомлення засобів масової інформації,
публічні виступи.
Дисертант — особа, яка публічно захищає наукову працю (дисертацію) на здобуття
вченого ступеня.
Дисертація (лат. — розвідка, дослідження) наукова праця, підготовлена для прилюдного
захисту на здобуття вчених ступенів кандидата і доктора наук.
Діагностування — така дослідницька операція, яка дозволяє виявити, виміряти і зафіксувати
стан явища, яке стало предметом перетворення в практиці.
Доктор наук — (doktor — учитель, наставник) —
науковий ступінь. Присвоюється особам, які захистили докторську дисертацію й
мали до того, як правило, вчений ступінь
кандидата наук (в Україні) або магістра.
Документ — матеріальна форма одержання, зберігання, використання і поширення
інформації, зафіксованої на папері, магнітній, кіно-, фотоплівці, оптичному
диску або іншому носієві.
Доповідь — прилюдне повідомлення на певну тему; текст такого повідомлення; усне
або письмове офіційне повідомлення про що-небудь керівникові, начальникові.
Досвід — сукупність знань, уміння, які здобуваються в житті, на практиці; те, що
вже було у житті, з чим доводилося зустрічатися; уся сукупність чуттєвих
сприйнять, що набуваються в процесі взаємодії людини з зовнішньою природою і
становить основу всіх наших знань про матеріальний світ.
Дослідник — той, хто займається науковими дослідженнями, вивченням, обслідуванням
чого-небудь; той, хто проводить досліди переважно над вирощуванням
сільськогосподарських культур, виведенням нових сортів і та ін.
Дослідництво — проведення дослідів над вирощуванням сільськогосподарських культур,
виведенням нових сортів і та ін.
Дослідницька робота — робота, пов'язана з науковим дослідженням.
Дослідницький — пов'язаний з науковим дослідженням; призначений для ведення дослідів.
Дослідницький метод (принцип) в навчанні — метод залучення учнів до самостійних і безпосередніх спостережень, на
основі яких вони встановлюють зв'язки предметів і явищ дійсності, формулюють висновки,
пізнають закономірності. Внесення елементу дослідження в навчальні
заняття сприяє вихованню в школярів активності, ініціативності, допитливості,
розкриває їхнє мислення, заохочує потребу дітей і підлітків у самостійних
пошуках.
Дослідно-експериментальний — призначений для дослідного, експериментального виробництва.
Дослідно-конструкторський — стосовно до конструювання і виготовлення дослідних зразків.
Дослідно-промисловий — пов'язаний з випробуваннями перед масовим випуском промислової продукції.
Доцент — (від лат. docens
— той, хто навчає) — вчене звання для викладачів вищих навчальних закладів.
Евристика (грец. — знаходжу, відкриваю) спеціальні методи розв'язування задач
(евристичні методи), які протиставляються формальним методам розв'язання, що
спираються на точні математичні моделі; організація процесу продуктивного
творчого мислення; наука, яка вивчає евристичну діяльність; спеціальний метод
навчання (сократові бесіди) або колективного розв'язання проблем.
Експедиція навчальна — форма навчально-виховної роботи, яка дає можливість організувати
дослідницьку громадсько-корисну діяльність учнів, пов'язану з певним навчальним
предметом.
Експеримент — система
прийомів і методів вивчення явищ; вид дослідницької діяльності як частини
дослідження, яке заключається в тому, що дослідник здійснює маніпуляцію змінними
і спостерігає ефект, спричинений цими діями на інші змінні;особливий вид
спеціально розроблених умов спостереження; метод дослідження, який передбачає
виокремлення суттєвих факторів, які впливають результати діяльності учасників
експерименту, дозволяють варіювати ці фактори з метою досягнення оптимальних
результатів; предметна діяльність людини, яка спирається на теоретичні знання
і спрямована на пізнавальну діяльність
Експеримент лабораторний —
проводиться в штучних умовах, де експериментатор має можливість доцільно
добирати параметри, штучно створювати такі умови, які б забезпечували наукову
чистоту експерименту і оптимальне просування дослідника до істини.
Експеримент навчальний —
при вивченні природничо-наукових предметів (фізика, хімія, біологія та ін.) є
засобом навчання (наочності) і змістом освіти.
Експеримент
педагогічний — науково поставлений дослід
у галузі навчальної чи виховної роботи, спостереження досліджуваного
педагогічного явища в спеціально створених і контрольованих дослідником умовах.
Експеримент
природний — особливий вид експерименту, за
якого досліджувані особи не знають про те, що вони вивчаються педагогом,
психологом чи іншим дослідником.
Експеримент
психологічний — метод пізнання психічної
реальності, за якого психічні явища вивчаються у спеціально
створених або контрольованих дослідником умовах.
Експертиза — (від
лат. Ехреrtus — досвідчений)
— метод дослідження експертом якихось справ, питань у
тій чи іншій галузі знань.
Запам'ятовування
— один з основних процесів пам'яті,
який полягає в закріпленні відчуттів, образів сприймання, уявлень,
думок, дій, переживань і зв'язків між ними (асоціацій). Запам'ятовування
— основа накопичення, збереження й відтворення пізнавальної інформації і
досвіду.
Знання
— особлива форма духовного засвоєння результатів
пізнання, процесу відображення дійсності, яка характеризується
усвідомленням їх істинності. Виражаються знання у поняттях, судженнях,
концепціях, теоріях. Вони є одним із основних джерел розвитку
і саморозвитку особистості, складають основу її успішного життєтворення.
Інтегральна
інформаційна система — багатофункціональна
автоматизована інформаційна система, яка забезпечує різні види
інформаційних послуг (комплексне інформаційне обслуговування) при одноразовому вводі інформації в систему.
Інтелект
(від лат. intellectus —пізнання,
розуміння, розум) — розумові
здібності людини: здатність орієнтуватися в навколишньому середовищі, адекватно
його відображати й перетворювати, мислити, навчатися, пізнавати світ
і переймати соціальний досвід; спроможність розв'язувати завдання, приймати рішення, розумно
діяти, передбачати.
Інтерактивна
інформаційно-пошукова система — інформаційна
система, яка функціонує в інтерактивному режимі.
Інформативність
документа — якісна характеристика документа, яка виявляє його
здатність задовольняти певну інформаційну
потребу.
Інформаційна
діяльність — це сукупність дій, спрямованих
на задоволення інформаційних потреб громадян, юридичних осіб і держави.
Інформаційна
послуга — це здійснення у визначеній
законом формі інформаційної діяльності по доведенню
інформаційної продукції до споживачів з метою задоволення їх інформаційних
потреб.
Інформаційна
продукція — сукупність інформаційних документів, баз
даних, послуг.
Інформаційна
система — система обробляння даних про
яку-небудь галузь знань, призначена для зберігання, пошуку та видачі інформації відповідно
до запитів користувачів.
Інформаційна
служба — організація (підрозділ, установа), які
здійснюють практичну роботу по інформаційному обслуговуванню.
Інформаційне
забезпечення дослідження — сукупність
процесів по підготовці та доставці до дослідника інформації для вирішення
дослідницьких завдань відповідно до етапів їх виконання.
Інформаційний
пошук — пошук документів, відомостей про
них або фактів, відповідно до інформаційного запиту.
Інформаційний
центр — постійний або тимчасово діючий
інформаційний орган, який здійснює інформаційне обслуговування
користувачів за раніше визначеною тематикою.
Інформаційні
ресурси — сукупність документів у інформаційних
системах (бібліотеках, архівах, базах даних
тощо).
Інформація
(від лат. іпfоrтatіоп
— відомості про які-небудь події, чиюсь діяльність); повідомлення;
знання про що-небудь; невід'ємна складова успішної життєдіяльності
особистості.
Інформація
довідково-енциклопедичного характеру — це
систематизовані, документовані або публічно оголошені відомості про
суспільне, державне життя та навколишнє природне середовище.
Кандидат наук —
(від лат. саndidatus —
одягнений у біле) — перший науковий ступінь в
Україні, що присуджується особам з вищою освітою, які склали
кандидатський мінімум і прилюдно захистили кандидатську дисертацію.
Каталог
бібліотечний — перелік джерел інформації наявних у фонді
конкретної бібліотеки або групи бібліотек. Організується за
певним принципом і розкриває склад і зміст бібліотечних фондів.
Кількісні
методи обробляння інформації — це методи пов'язані з вимірюванням і
відхиленням від глибинного, змістовного
смислу інформації. Ці методи
називають формальними. До цієї групи входять статистичні, математичні,
кібернетичні, науково-мет-ричні методи.
Кластерний
аналіз — математична процедура багатомірного
аналізу, яка дає можливість на основі багатьох показників, що характеризують ряд об'єктів, групувати їх у класи (кластери) таким чином,
аби об'єкти, які входять до одного
класу, були більш однорідними,
схожими в порівнянні з об'єктами, що входять
до інших класів. Застосовуються в психолого-педагогічних дослідженнях.
Комплексні
методи дослідження — це методи, які складаються
з простих і складних.
Конспект
— стислий писаний виклад змісту чого-небудь.
Конвент-аналіз — один із
методів аналізу змісту документів. Застосовується при бібліографуванні. Здійснюється
шляхом формалізованого розбору значних масивів тексту на основі
виокремлення елементів, які
відіграють роль одиниць спостереження.
Кореляційний
аналіз —це процедура встановлення
залежності розвитку одного елемента ситуації, процесу або системи до іншого.
Користувач
бібліотеки — фізична чи юридична особа, яка звертається до послуг
бібліотеки.
Критичний аналіз
спрямований спеціально на виявлення слабких сторін діяльності та особистості.
Лабораторія
— (лат. laboratorіит,
від laboro - працюю) —
спеціалізована установа або відділ установи будь-якого підприємства, навчального
закладу, науково-дослідного інституту, де проводиться експериментальна
науково-дослідна й навчальна робота, здійснюються випробування,
аналізи; спеціально обладнане приміщення для проведення науково-дослідної
роботи, наукових або навчальних експериментів, контрольних випробувань.
Мала
академія наук — громадська організація, програмним
завданням якої є сприяння одержанню якісної освіти, формування наукового
світогляду учнів; форма позашкільної освіти; всеукраїнське державно-громадське
творче об'єднання учнів навчальних закладів різних типів, яке
сприяє виявленню здібностей, обдарувань, самовизначенню та самореалізації
особистості засобами залучення до пошуково, експериментальної, дослідницької роботи в різних галузях науки, техніки і культури та
забезпечує її творчий,
інтелектуальний, духовний розвиток, підготовку
майбутньої професійної еліти.
Метод — шлях
дослідження чи пізнання; спосіб організації практичного й
теоретичного освоєння дійсності, зумовлений закономірностями розслідуваного
об'єкта
Методи дослідження — прийоми, процедури та операції емпіричного і теоретичного пізнання й вивчення явищ дійсності .
Методи педагогічного дослідження — це способи вивчення педагогічних явищ, отримання наукової інформації про них з метою встановлення закономірних зв'язків і
побудови наукових теорій. З їх допомогою можна
отримувати більш широку, об'єктивну та достовірну інформацію.
Міжбібліотечний абонемент — форма бібліотечного обслуговування, заснована на взаємному використанні бібліотечних фондів
і довідково-пошукового апарату бібліотек.
Монографія — ґрунтовне наукове дослідження, в якому висвітлюється одне питання, одна тема.
Наука — соціально значуща сфера людської
діяльності, функцією якої є вироблення й використання
теоретично систематизованих об'єктивних знань про
дійсність; складова духовної культури суспільства;
діяльність по здобуванню нового знання і результат цієї
діяльності.
Наукова робота — робота, що стосується науки; дослідження з метою одержання наукового результату.
Науковий результат — нове знання, одержане
в процесі фундаментальних або прикладних наукових досліджень та зафіксоване на носіях інформації у формі звіту, наукової праці, наукової доповіді, наукового повідомлення про науково-дослідну роботу, монографічного дослідження, наукового відкриття тощо.
Наукові методи дослідження — складні дослідження, які
вимагають від дослідника навчання і особливих
умов застосування. Це експеримент, складні
форми тестування, метод незалежних характеристик, автобіографічний
метод та ін.
Науково-дослідний — пов'язаний з
проведенням наукових досліджень і розробок.
Науково-дослідні установи — державні, приватні установи, де проводять основні наукові дослідження й підготовку наукових кадрів.
Науково-прикладний результат — нове конструктивне чи технологічне рішення, експериментальний зразок, закінчене
випробування, розробка, яка впроваджена або може бути впроваджена у суспільну
практику. Науково-прикладний результат може бути у формі звіту,
ескізного проекту, конструкторської або
технологічної документації на науково-технічну продукцію, натурного
зразка тощо.
Об'єкт дослідження — предмет наукового дослідження.
Оперативні методи дослідження — методи,
які дозволяють отримувати первинну інформацію в так званому пілотажному, тобто попередньому, приблизному дослідженні.
Опонент — особа, яка заперечує кому-небудь у
публічній бесіді, на диспуті, захисті наукових робіт учнів, дисертації .
Опонувати — виступати із запереченням чого-небудь у публічній бесіді, диспуті, захисті наукових робіт учнів,
дисертації тощо.
Первинний документ — це документ, що
містить в собі вихідну інформацію.
Пізнання — процес цілеспрямованого активного відображення об'єктивного світу у свідомості людей; специфічна, вища форма відображення, здатна виходити за межі наявного
стану речей, тобто відображати не тільки сучасне, а й майбутнє , не лише
дійсне, а й численні можливості — конкретні
й абстрактні — для вибору тієї з них,
що найбільше відповідає інтересам
людини.
План дослідження — задум, проект, що
передбачає перебіг, порядок проведення дослідження.
Повідомлення — дія за значенням повідомити, повідомляти і повідомлятися; те, що сповіщається комусь; письмова чи усна інформація; дані, інформація, передані, викладені ким-небудь; невеликий публічний виступ, невелика
доповідь на якусь тему; папір, документ, у якому про щось
повідомляється.
Понятійний апарат дослідження — апарат стосовний до понять
дослідження.
Поняття — одна з форм мислення, результат
узагальнення суттєвих ознак об'єкта дійсності; розуміння чого-небудь, що склалося на основі якихось відомостей, власного досвіду; думка про що-небудь, погляд на щось; сукупність поглядів на що-небудь, рівень розуміння чогось.
Порівняльний аналіз — співставлення явищ,
які мають єдину природу і загальні характеристики.
Пошукова робота — творча робота,
спрямована на відкриття нового в науці, мистецтві, на виробництві і та ін.
Приватна бібліотека — бібліотека, яка
належить одній людині, сім'ї та задовольняє переважно індивідуальні
інформаційні потреби власника.
Проект — сукупність документів (розрахунків,
креслень, макетів тощо), необхідних для зведення споруд, виготовлення
машин, приладів; попередній текст якого-небудь
документа, що виноситься на обговорення, затвердження;
щось незакінчене, намічене лише в загальних
рисах; задуманий план дій, задум, намір.
Проектант — той, хто розробляє, або захищає проект.
Проектувати — складати, розробляти проект; конструювати що-небудь; планувати, намічати здійснити що-небудь.
Прості методи дослідження — це дослідницькі операції, які допомагають здобувати нову інформацію Наприклад
методи малюнка, інтерв'ю, анкетування та ін.
Ці методи можна застосовувати в цілому, не поділяючи їх на більш прості дії.
Професор — (лат. рrofessor— викладач, учитель) — вчене звання, що присвоюється
найбільш кваліфікованим викладачам вищих навчальних закладів і науковим співробітникам науково-дослідних установ;
особа, яка має це звання.
Психологічний аналіз — розкриття психічних умов і психічної структури людини; метод дослідження людини, трудової,
навчальної діяльності, зокрема процесу засвоєння нею
знань, набуття компетенцій, з'ясування труднощів, з
якими вони при цьому стикаються, шляхів подолання цих труднощів.
Ранжирування — послідовне розміщення чогось (за ступенем значимості, важливості і та ін.).
Репрезентативність — представництво
учасників, достатнє для отримання висновків, здатних для розповсюдження
на всю генеральну сукупність подібних явищ.
Реферат — стислий усний або письмовий виклад
наукової праці, результатів наукового дослідження, змісту книгу; доповідь на будь-яку тему, написана, зроблена на основі критичного огляду джерел інформації.
Реферативний — який викладає зміст чого-небудь у вигляді реферату; який містить реферат, реферати.
Рецензент — автор рецензії; той хто
спеціально пише рецензії, відгуки для преси.
Рецензія — аналіз, оцінка; стаття, що
аналізує і оцінює який-небудь твір, спектакль, концерт і та ін.
Самопізнання — дослідження, пізнання самого себе; здатність притаманна лише людині; здійснюється за допомогою розуму.
Самостійна наукова робота учнів — різноманітні види індивідуальної та колективної наукової діяльності школярів, які
здійснюються ними на навчальних заняттях або вдома за завданнями керівника наукової
роботи, але без його безпосередньої участі.
Синтез — практичне чи мислене сполучення частин або властивостей (сторін) об'єкта вивчення в єдине ціле; одна з основних розумових операцій, при обов'язковій участі якої здійснюється процес пізнання й навчання.
Систематизація — розумова діяльність, в процесі якої розрізнені знання про предмети (явища) об'єктивної дійсності зводяться в єдину наукову систему, встановлюється їхня єдність на основі вибраного принципу. Вона спирається на класифікацію, аналіз і синтез істотних властивостей певної об'єктивної системи. Здійснюється
у формі відповідних логічних систем — теорії,
гіпотези тощо.
Системний аналіз — метод підготовки й
обґрунтування рішень з розв'язання складних комплексних проблем.
Системний підхід — напрям у спеціальній
методології науки, завданням якого є розробка методів дослідження й конструювання складних за організацією об'єктів як
систем.
Складні методи дослідження складаються з простих, Це методи бесіди, спостереження, гри та ін.
Список джерел інформації — бібліографічний список джерел, використаний
автором при написанні монографії, реферату, статті або будь-якого іншого документу. Відображає як правило найціннішу інформацію по темі, вміщується в кінці основного тексту.
Соціометрія — галузь соціальної психології, предметом якої є міжособові відносини в малих соціальних групах. За допомогою спеціальної методики (соціометричний тест та ін.) соціометрія
експериментально досліджує взаємні суб'єктивні ставлення членів групи один до
одного, структуру і динаміку цих взаємин,
становище індивідів у групі, питання лідерства
тощо.
Спостереження — те, що виявили, помітили після уважного розглядання, вивчення, дослідження і т. ін. кого-, чого-небудь; дія за значенням спостерегти, спостерігати.
Статистичних гіпотез перевірка полягає в перевірці припущень: про характер розподілу випадкових
величин і про зв'язки між ними, про приналежність даних до однієї генеральної сукупності, про достовірність
відмінностей тощо. Застосовується переважно в експериментальних
дослідженнях для обґрунтування
правдоподібності тих або інших змістових педагогічних суджень про переваги того
чи іншого наукового методу.
Статистичні методи — методи прикладної
математичної статистики, що використовуються в науці в
основному для обробки результатів дослідження.
Структурний аналіз — це визначення ролі та
значення якого-небудь фактора успішності функціонування певної
структури.
Тактика дослідження — це система локальних практичних дій,
спрямованих на досягнення мети.
Творчість — діяльність, результатом якої є
створення якісно нових матеріальних благ і духовних цінностей. Вона має психологічний аспект і передбачає наявність у особистості здібностей, мотивів, знань і умінь, завдяки
яким створюється продукт, що характеризується новизною та
оригінальністю.
Тезаурус — словник термінів-понять, які входять до складу певної теми, проблеми, науки в цілому.
Теорія — особлива сфера людської діяльності
та її результатів, яка включає в себе сукупність ідей,
поглядів, концепцій, вчень, уявлень про об'єктивну дійсність, протистоїть практиці як предметно-чуттєвій діяльності і водночас перебуває з нею в органічній єдності; форма вірогідних наукових знань, що дає цілісне уявлення про закономірності і суттєві характеристики об'єктів.
Термін — слово, або словосполучення, що
означає чітко окреслене спеціальне поняття якої-небудь галузі науки,
техніки, мистецтва, суспільного життя. Узагальнення
— логічний процес переходу від одиничного до загального чи від менш загального
до більш загального знання, а також
продукт розумової діяльності, форма
відображення загальних ознак і якостей явищ дійсності.
Умовивід — одна з основних форм теоретичного мислення (поряд
з поняттям і судженням), спосіб логічного зв'язку висловлювань.
Узагальнення досвіду роботи — виконує декілька функцій: метод дослідження; джерело інформації; критерій оцінки
ефективності перевірки теорії, засіб стимулювання;
тема та мета дослідження.
Факторний аналіз — (від лат. faciо — роблю) — математично-статистичний метод
обробки кореляційних матриць (таблиць), який застосовується з метою визначення тих «факторів» (детермінант), які
лежать в основі кореляцій між змінними, які зіставляються.
Формуючий експеримент — постановка науково обґрунтованого дослідження; метод активного формування певних якостей особистості в природних умовах.
Функціональний
аналіз — це характеристика об'єкта з
позицій його прав і обов'язків, тобто функцій, які виконуються в певній
ситуації, процесі, системі, а також встановлення залежності цих функцій.
Якісні методи обробляння інформації — це методи, які пов'язані з
тлумаченням змісту, виявленням походження,
внутрішньої структури природних і суспільних
явищ (фактів).
Комментариев нет:
Отправить комментарий