Нетрадиційний урок за проектною технологією
Доповідь вчителя образотворчого мистецтва і художньої
культури Андруш Л.Л.
Метод проектів — одна з
альтернатив класно-урочної системи,
що використовується як доповнення до інших видів навчання,
дає змогу отримати комплексне знання. Головна
перевага такої системи полягає в тому, що дитина з великою
зацікавленістю виконуватиме ту діяльність, яку обере
самостійно.
Метод проектів — особистісно зорієнтований, дає змогу застосовувати різні дидактичні підходи (навчання в роботі, незалежні знання, спільне навчання, рольова гра, дискусія, командне навчання), навчатися на особистому досвіді та на досвіді інших, врешті, дає задоволення
учням, оскільки вони бачать результати своєї праці.
Під час роботи над проектом учитель допомагає учням
шукати джерела інформації, координує весь процес,
підтримує та заохочує учнів.
Проект спонукає учня виявити інтелектуальні здібності, моральні
й комунікативні риси, продемонструвати рівень володіння знаннями і
загальнонавчальними вміннями, здатність до самоосвіти і самоорганізації. Проектній діяльності може передувати «мозковий
штурм», у процесі якого визначаться нові цікаві проблеми для учнів. У процесі проектування учні синтезують знання під час їх пошуку,
інтегрують інформацію суміжних дисциплін,
шукають ефективніші шляхи вирішення завдань
проекту, спілкуються одне з одним.
Спільна діяльність реально демонструє широкі можливості співробітництва, під час якого учні
ставлять мету, визначають
оптимальні
засоби її досягнення, розподіляють обов'язки, всебічно виявляють
компетентність особистості. Проектна діяльність наочно демонструє можливості
моно- і поліпредметного, індивідуального і
групового проектів.
Проектна технологія поширена в американських і японських
школах. У
перекладі з латини означає «самостійний
пошук шляху» («кинутий уперед»).
Проекти
існують різного типу, але в школі застосовують тільки один. Навчально-пізнавальний проект — це обмежений у
часі процес, коли відбувається
цілеспрямована зміна певної системи знань на основі конкретних вимог до якості результатів, чіткої організації, самостійного пошуку розв'язання проблеми учнями. За
визначений час (від одного уроку до 2—3
міс.) учні вирішують пізнавальне,
дослідне, конструкторське або інше завдання. Необхідно отримати нові знання в
процесі розв'язання навчально-пізнавальної
проблеми.
Головні умови
організації роботи над
проектом
1. Професіоналізм
учителя, знання ним особливостей проектної методики,
усвідомлення широких
можливостей розвитку
учнів у процесі проектної
діяльності.
2.Навчання учнів і оволодіння ними технології проектної діяльності (вміння визначати мету, завдання бачити предмет дослідження, визначати гіпотезу, планувати свою діяльність
і діяльність своїх товаришів).
Здатність чітко, систематично
виконувати сплановану роботу, що є
неодмінною умовою для розвитку
школярів,
які беруть участь у реалізації проекту,
досягненні мети проекту.
3.Прагнення
учнів брати участь у роботі над проектом; певний рівень
володіння знаннями з предмета і загальнонавчальними інтелектуальними уміннями.
4. Почату
спільну роботу вчителя й учнів за проектом варто
доводити до кінця, поетапно узгодивши її проміжні
результати з учителем.
5. Наявність
інформації про виконання проекту.
Методика проектної діяльності
1.
Вибір проблеми, обґрунтування практичної значущості її результату.
2. Визначення
мети і поетапних завдань.
3. Визначення
масштабів роботи, засобів і методів досягнення мети, рамки
інтеграції з іншими
предметами, передбачувані складності,
терміни, поділ усієї роботи на етапи.
4. Формулювання
гіпотези, ідеї реалізації.
5. Вибір
виконавця чи команди для здійснення проекту. Розподіл обов'язків
на кожному з етапів проекту за умови загальної рівноправності учасників.
Мотивація учасників.
6. Плануючи
проект, необхідно продумати його загальну модель і її
структуру. (Модель — це умовний образ, схема
остаточного результату проекту.)
7.
Вибрати двох учнів, що відповідають
за інформаційне забезпечення проекту — випуск бюлетенів.
Позначити основні принципи оформлення, періодичність випуску.
Вимоги
1. Проект розробляють за ініціативою
учнів, але тему може запропонувати вчитель. Тема для всього класу може бути одна, але шляхи її
реалізації в кожній групі
будуть різними. Можливе одночасне виконання учнями в класі різних проектів.
2. Проект
слід зробити значущим для найближчого й опосередкованого
оточення учнів.
3. Проектна
діяльність має дослідний характер, моделює роботу в науковій
лабораторії і тому необхідно розробити апарат дослідження, обґрунтувати
його.
4. Проект
педагогічно значущий, тобто учні в процесі його здійснення
здобувають нові знання, будують нові взаємини, опановують
загальнонавчальні вміння.
5.
Проект заздалегідь спланований,
сконструйований спільними зусиллями вчителя та учнів, водночас,
у міру його розгортання, можна допускати гнучкість і зміни.
6. Проект
рекламують у рамках класу, паралелі, школи з метою підвищення мотивації
участі в його
реалізації, усвідомлення його суспільної значущості.
7. Проект реалістичний, має певне
практичне значення, зорієнтований на
можливості учнів. Можливе широке
розмаїття тем.
Етапи
проектування
1.
Початковий. Розробка
основних ідей, констатація вивченості проблеми, збирання та аналіз даних,
обґрунтування актуалізації, формулювання гіпотези
(припущення про результати і шляхи їх досягнення).
2. Етап розробки. Вибір
виконавця (одного чи декількох), формування команди,
розподіл
обов'язків,
планування, роботи, розробка змісту
етапів, визначення форм і
методів керування й контролю, корекція з боку педагога.
3. Етап реалізації проекту.
Інтегрування
й акумулювання всієї інформації
з урахуванням
теми, мети. Підготовка наочно-графічного матеріалу, розробка аудіо- відеоряду проекту. Контроль і корекція проміжних результатів, співвіднесення їх з метою, керівництво, координація роботи учнів.
теми, мети. Підготовка наочно-графічного матеріалу, розробка аудіо- відеоряду проекту. Контроль і корекція проміжних результатів, співвіднесення їх з метою, керівництво, координація роботи учнів.
4. Завершення проекту. Демонстрація
й захист проекту в класі, на конференції, внутрішньошкільній паралелі
тощо. Зіставлення первинних завдань і результатів дослідження.
Оцінювання і підбиття підсумків. Розформування команди. Обговорення
результатів проекту, пізнавальних і моральних знахідок.
Як відомо, в традиційній педагогіці
відбувається одностороння передача знань: учитель говорить — учень слухає, учитель знає все — учень не знає нічого, учитель думає — учень відтворює знання, які отримує в готовому вигляді, учитель керує — учень
підпорядковується, учитель вибирає
— учень приймає, учитель активний — учень
пасивний, учитель визначає зміст навчання — учень
до нього пристосовується.
На жаль, і зараз це доволі поширене
явище. Відійти від традицій у навчанні, для яких типовою
є пасивність учня, дає змогу метод проектів, де творча діяльність учнів
відіграє головну роль: учень визначає мету діяльності — учитель
допомагає йому в цьому, учень відкриває нові знання — учитель рекомендує джерела знань, учень експериментує — учитель розкриває можливі форми і методи
експерименту, допомагає організовувати
навчально-трудову діяльність, учень
вибирає — учитель сприяє
прогнозуванню результатів вибору,
учень активний — учитель створює умови для прояву активності, учень суб'єкт навчання
— учитель партнер, учень відповідає за результати своєї діяльності — учитель
допомагає оцінити отримані результати і виявляє спосіб удосконалення діяльності.
Метод проектів є результатом спільних дій,
але це треба розуміти не тільки як спільну роботу учня
і вчителя. Відповідальним за навчання стає все суспільство: батьки, вчителі,
роботодавці, засоби масової інформації,
громадськість.
Нинішня
система освіти стикається з багатьма
проблемами, одна з яких — прискорення економічного розвитку та іноді
непередбачуваність результатів цього розвитку. Якщо раніше системи навчання були створено
так, щоб підготувати й адаптувати дітей до наперед визначених дій, то нині
педагоги мають готувати молодь до життя в
суспільстві, що розвивається в
ринкових умовах.
Етапи підготовки
нетрадиційного уроку
![]() |
Метод проектів є інноваційною педагогічною методикою. Він дає
змогу якнайповніше враховувати індивідуальні
особливості кожного учня, тобто реалізовувати особистісно зорієнтований підхід у навчанні, заснований на особистіших характеристиках, що передує
досвіду, рівні інтелектуального та
фізичного розвитку дитини. Метод проектів допомагає розв'язати проблему мотивації, створити
позитивну атмосферу навчання, навчити дітей
застосовувати свої знання на
практиці для розв'язання життєвих і
особистіс-них проблем. (Див.
схему Схема 1 являє собою етапи
підготовки та проведення нетрадиційного уроку в межах проектної методики. Вона
призначена для вчителів різних предметів.
Багато дітей, закінчуючи школу, не мають уявлення про характер
своєї професійної діяльності. Вони повинні
вміти працювати в
групі, бути здатними до
ризику, мати почуття відповідальності, прагнути досконалості, бути ініціативними,
здатними до саморозвитку, досконало знати свою справу, мати розвинуте почуття суперництва.
Нестабільність,
яка ще існує в Україні, спонукає вчителя не
лише передати інформацію дітям, а й навчити їх користуватися своїми знаннями. Тому старшокласникам доцільно пропонувати на основі здобутих знань дослідити тему, яка їм
цікава на даному етапі. Це допоможе об'єднати
теоретичні знання з практикою, розвивати в дітях логічне мислення,
творчий підхід до справи.
Комментариев нет:
Отправить комментарий