Всеукраїнський конкурс «Шкільна
бібліотека – 2017»
Номінація «Бібліотека – виховний
простір навчального закладу»
ПОРТФОЛІО
Застосування проектної технології
у виховній діяльності шкільної бібліотеки
Андруш Любов Леонідівна, завідувачка бібліотеки
Роксоланівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Овідіопольського району Одеської
області
ЗМІСТ
Вступ………………………………………………………………………………...3
Розділ 1. Проектна діяльність як
перспективний напрям у виховній роботі шкільної бібліотеки
…………..…………………………………………………….5
1.1. Сутність проектної технології та її значення ………………………5
1.2. Вимоги до використання проектної
технології у роботі шкільної бібліотеки ………………………………………………………………….6
1.3.Типи навчальних проектів. Алгоритм
виконання проекту ………...7
1.4. Етапи підготовки та реалізації
проекту
1.5. Оцінювання
виконання проекту …………………………………...10
1.6. Впровадження в проектну діяльність сучасних інформаційних
технологій і методик…………………………..…………….……….11
Розділ 2. Застосування проектних технологій і
виховній роботі бібліотеки Роксоланівської ЗОШ І-ІІІ ступенів……………………………………….…..13
2.1 Патріотичне, громадянське
виховання як стрижневий напрям виховної роботи шкільної бібліотеки……………………………..........….……..13
2.2. Національно-патріотичне та громадянське
виховання засобами шкільного історико-краєзнавчого музею та бібліотеки………………………...19
2.3. Краєзнавча робота бібліотеки та робота з
обдарованими учнями....28
2.4. Виховання любові до книги,
читання, рідного слова……………….33
2.5. Виховання бережливого ставлення до книги………………………..35
2.6.Виставкова діяльність
як важлива складова проектної роботи бібліотеки………………………………………………………………………….38
Висновки…………………………………………………………………………..40
Список
використаних джерел ………………………………………………….41
Додатки……………………………………………………………………………42
Додаток А. Додаток до тексту оглядової екскурсії шкільного музею
Роксоланівської ЗОШ, виконаний учасниками проекту……………….………43
Додаток Б. План проведення Всеукраїнського
місячника шкільних бібліотек у Роксоланівській ЗОШ І-ІІІ ступенів….……………………………45
Додаток В. План проведення
Тижня дитячої та юнацької книги в Роксоланівській ЗОШ…………………………………………………………..….47
Додаток Г. Рейтинг збереження
підручників у І семестрі 2006-17 н.р.…49
ВСТУП
Без шкільної бібліотеки неможливо сьогодні уявити навчання і виховання
школярів, без неї неможлива освіта, самоосвіта і особистісне зростання педагогічних працівників, учнів і батьків.
Шкільна бібліотека є важливою ланкою навчально-виховного процесу і у своїй
діяльності керується Законом України «Про освіту» (1060-12), Законом України «Про
бібліотеки і бібліотечну справу» (32/95-ВР) іншими законодавствами та
підзаконними нормативно-правовими актами, а також Положенням. про бібліотеку загальноосвітнього навчального
закладу, затвердженим наказом Міносвіти України від 14 квітня 1999 р. №
1.
Бібліотека спрямовує свою роботу на виховання в учнів інтересу до
читання, до книги, всебічне задоволення інформаційних потреб читачів. Поєднуючи
різні форми роботи, шкільна бібліотека постійно працює над тим, щоб зацікавити
читачів книгою, процесом пізнання, стимулювати до використання книг, що є в
бібліотеці. Саме тому бібліотека є інформаційною базою як для учнів, так і для
вчителів та батьків. Та не менш важливим напрямом діяльності шкільної
бібліотеки є виховна робота. Зокрема, в Положенні про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу зазначено,
що одними з основних завдань є «сприяння вихованню гармонійної, морально
досконалої особистості, свідомої свого громадського обов'язку, відкритої до
інтелектуального і творчого розвитку».
На сучасному етапі розвитку освіта
України переживає процес «перезавантаження»: вводяться нові Державні стандарти,
оновлені програми, підручники. Сутність змін пов’язана з необхідністю
впровадження компетентісно спрямованої освіти. Реалізувати завдання, виголошені
в Держстандартах, можна за умови, якщо навчально-виховний процес у школі буде
«спрямовано на розвиток активної самостійності, творчих можливостей кожного
школяра, оскільки суспільство потребує особистостей, здатних свідомо діяти,
приймати власні рішення, швидко адаптуватися до змін».
Сьогодні
перед нашою державою постають надзвичайно важливі завдання, пов’язані як з убезпеченням своєї суверенності й
територіальної цілісності,
так і з пошуками
шляхів для інтегрування в
європейське співтовариство. Тому
головним завданням української освіти 21 століття є
визначення нової стратегії виховання як цілісної системи, яка великою мірою
формує майбутній розвиток Української держави. Ця стратегія, викладена в Концепції
національно-патріотичного виховання дітей і молоді, затвердженій
наказом Міносвіти України за№ 641 від 16 червня 2015 року, передбачає: «Серед
виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають патріотичне,
громадянське виховання як стрижневі, основоположні, що відповідають як нагальним
вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування
свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь».
Виховна діяльність шкільної бібліотеки на
сучасному етапі повинна бути спрямована на реалізацію
цих завдань. Саме тому бібліотекарю необхідно перебудувати свою діяльність,
знаходити і впроваджувати нові технології.
Вже
кілька років я впроваджую у виховну роботу шкільної бібліотеки проектну
технологію. Я вважаю, що проектна
діяльність — одна з найперспективніших складових
освітньо-виховного процесу,
тому що створює умови для творчого саморозвитку та самореалізації
учнів, формує всі необхідні життєві
компетенції.
Однією з головних умов організації роботи над
проектом є професіоналізм бібліотекаря, знання ним особливостей проектної методики, усвідомлення широких можливостей для
виховання і розвитку учнів
у процесі проектної діяльності. Саме тому в І розділі роботи
розглянуто теоретичні засади впровадження проектних технологій. У ІІ розділі
висвітлено практичний досвід впровадження проектних технологій в роботу шкільної
бібліотеки Роксоланівської ЗОШ.
Розділ 1. ПРОЕКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ПЕРСПЕКТИВНИЙ НАПРЯМ
У ВИХОВНІЙ РОБОТІ ШКІЛЬНОЇ
БІБЛІОТЕКИ
1.1 Сутність проектної технології та її
значення
Проектом
( від лат. projectus – викинутий
уперед) називають реалістичний задум
бажаного майбутнього).
( Л.Переверзєв)
Буквальне значення слова „проект” –
кинутий уперед, тобто проект є прототипом будь-якої діяльності. Проект як
навчальний і виховний метод є чудовим засобом активізації пізнавальної
діяльності, розвитку креативності і одночасно формування певних рис
особистості.
Метод проектів у навчальній діяльності з
дітьми почав використовувати
американський педагог Джон Дьюї ще на початку 20 століття. Останнім часом, у
зв’язку зі встановленням парадигми особистісно орієнтованого навчання, метод
проектів переживає друге народження як ефективне доповнення до інших педагогічних
технологій, що сприяють формуванню особистості.
В основу методу
проекту покладено ідею, що виявляє сутність поняття „проект”, його прагматичну
спрямованість на результат, який можна досягти за умови вирішення тієї чи іншої
теоретично чи практично значущої проблеми. Результат можна побачити, продумати,
використати в реальній практичній діяльності. Тому необхідно навчити дітей
самостійно мислити, знаходити і вирішувати проблеми, використовуючи знання з
різних галузей, уміння прогнозувати результати та можливі наслідки різних
варіантів рішень, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Метод проектів завжди зорієнтований на
самостійну діяльність учнів, яка реалізується як в індивідуальній, так і в
парній, груповій діяльності.
Результати проектів мають бути
матеріальними, тобто відповідно оформленими – відеоальбом, альбом, газета, бортжурнал,
альманах тощо.
Проектна робота дуже перспективна,
оскільки в ній кожен з учасників має статус активної діючої особистості,
намагається зайняти в групі позицію, що відповідає його можливостям: знанням,
умінням, здібностям. Працюючи над проектом, учні спілкуються, співпрацюють і
допомагають один одному в процесі навчання, розвивають розумові, соціальні та
комунікативні навички. Ці переваги проектної діяльності спонукають до запровадження
методу проектів у роботу шкільної бібліотеки.
1.2.Вимоги до використання проектної
технології у роботі шкільної бібліотеки
Метою проектної технології є створення умов,
за яких учні самостійно й охоче отримують знання з різних джерел, вчаться
користуватися цими знаннями для вирішення нових пізнавальних завдань. Виконання
проекту передбачає зв’язок з реальним життям, незвичайність форми і
самостійність виготовлення, створення матеріалів, що по суті є різними формами
документування: анотація, рецензія, анкета, таблиця, опис, звіт, сценарій,
стінгазета, виставка, обговорення, диспут, повідомлення, доповідь тощо.
Таким чином, основними вимогами до
використання методу проектів є: наявність значущої у дослідницькому, творчому
плані проблеми, вирішення якої потребує інтегрованих знань, дослідницького
пошуку, значущість результатів, самостійна (індивідуальна, групова) діяльність
учнів, використання дослідницьких методів, обговорення способів оформлення
кінцевих результатів (презентації, захисту, творчих звітів), збір,
систематизація та аналіз отриманих даних; підбиття підсумків, оформлення
результатів, висновки, висунення нових проблем дослідження.
Проектна робота в школі дає учням великі
можливості для успішної самореалізації в майбутньому, сприяє розумінню потреби
йти до мети шляхом свідомих зусиль.
Використання проектних технологій в роботі
шкільної бібліотеки має велике пізнавальне і виховне значення. Участь у проектах дає можливість кожному учню
виявити свої здібності, повірити у себе, переконатись, що він може успішно
виконувати творчі, нестандартні завдання. Робота в групах виховує бажання
допомогти іншому, підтримати, злагоджено працювати на загальний результат.
Проектна діяльність шкільної бібліотеки є засобом розвитку пізнавальних творчих навичок
користувачів, вмінь орієнтуватись в інформаційному просторі.
Вимоги до тем проектів:
Участь у проектах, які організовує та
проводить шкільний бібліотекар, інколи сприймаються учнями (та й не тільки
ними) на жаль, як додаткові, а тому потребують меншої уваги. Завдання
бібліотекаря полягає в тому, щоб переконати учня у важливості участі в
проектній роботі бібліотеки, залучити його до творчості. І в цьому контексті
великого значення набуває використання бібліотекарем можливості проектної
технології.
У центрі постає особистість учня, розвиток пізнавальної діяльності школяра стає визначальним. Саме тому добір тем для
підготовки учнівських проектів є дуже важливим. Ці теми, безумовно, мають бути
цікавими для учнів і водночас повинні мати як пізнавальне, так і виховне
значення.
Скільки таких проектів можна реалізувати в навчально-виховному процесі
упродовж року, яка їх періодичність, має вирішувати сам бібліотекар. Проектна
технологія відповідає основним положенням системи освіти: формує навички
критичного і творчого мислення, а отже, формує вміння правильно працювати з
інформацією, комунікабельність у
різних соціальних групах.
1.3. Типи навчальних проектів. Алгоритм виконання проекту
Педагогічна література розрізняє кілька
типів проектів, що використовуються у шкільному навчанні та вихованні учнів.
З а
м е т о ю т а х а р а к т е р о м
1. Д о с л і д н и ц ь к і проекти – цілком підпорядковані
логіці дослідження й мають структуру наукового дослідження (тобто наводиться
аргументація, обґрунтовується актуальність теми, визначається предмет та об’єкт
дослідження, окреслюються завдання та методи дослідження, джерела інформації,
наводяться гіпотези і шляхи їх рішення, відбувається обговорення отриманих
результатів, їх оформлення).
2. Т в о р ч і
проекти – не мають детально опрацьованої структури діяльності
учасників. Вона лише окреслюється й розвивається відповідно до жанру й
форми кінцевого результату ( спільна
газета, твір, відеофільм тощо)
3. П р
и г о д н и ц ь к і т а і г р о в і проекти – також не мають чіткої
структури. Вона визначається під час опрацювання учасниками проекту ролей,
зумовлених характером і змістом проекту (історична особа, вигадані герої, які
імітують офіційні та ділові стосунки).
4. І н ф о р м а ц і й н і проекти – зорієнтовані на
накопичення інформації, тому мають чітку структуру ( мета, актуальність, методи
отримання й обробки інформації, оформлення результатів та їх презентація).
5. П р а к т и ч н о – о р г а н і з а ц і й
і проекти – спрямовані на
вироблення конкретної програми дій, методичних рекомендацій.
З а
с к л а д о м у ч а с н и к і в
1. Індивідуальні.
2. Колективні ( парні, групові)
З а
х а р а к т е р о м п а р т н е р
с ь к и х в з а є м о д і й між учасниками:
1. Кооперативні.
2. Змагальні.
3. Конкурсні.
З а
м і р о ю р е а л і з а ц і
ї м і ж п р е д м е т н и х з в ‘ я з к і в:
1. Монопредметні.
2. Міжпредметні.
3. Позапредметні ( надпредметні).
З а
х а р а к т е р о м к о о р д и
н а ц і ї п р о е к т у:
1. Безпосередня ( жорстка чи гнучка
координація).
2. Прихована.
З а
т р и в а л і с т ю в и к о н а н
н я:
1. Короткі.
2. Середньої тривалості
3. Тривалі.
4. Довготривалі.
Один проект може бути класифікований за кількома
параметрами одночасно.
В роботі шкільної бібліотеки доцільно
використовувати творчі проекти, що мають на меті створення конкретних
результатів. Але, працюючи над проектами
творчого типу, доцільно вводити в них елементи дослідницьких проектів, тобто
обґрунтовувати актуальність вибраної теми, окреслювати завдання та методи
дослідження, використовувати джерела інформації, які збагатять учнів
теоретичними знаннями і дадуть поштовх для творчих пошуків.
Алгоритм
виконання проекту
МЕТА: практичне засвоєння матеріалу,
досягнення поставлених завдань.
1. Інструктаж. Бібліотекар повідомляє учням
мету, правила, послідовність дій і кількість часу на виконання завдань.
2. Розподіл на групи
3. Виконання завдань. Бібліотекар забезпечує
учасникам проекту максимум можливостей для самостійної роботи і навчання у
співпраці.
4. Представлення групами, окремими учнями
результатів виконання завдання.
5. Загальне обговорення результатів.
1.4. Етапи підготовки та
реалізації проекту
П
о ч а т к о в и й, п і д г о т о в ч и
й е т а п. Має на меті
набуття певних знань та вмінь,
необхідних для компетентної
роботи. Розробка основних ідей, обґрунтування актуальності, формулювання
гіпотези (припущення про результати та шляхи їх досягнення).
Е т
а п р о з р о б к и, д о с л і д ж е н н я. Метою роботи
учнів на цій стадії проекту є накопичення повної інформації, що різнобічно
характеризує проблему, доводить її актуальність. Вибір виконавця (одного чи
декількох), формування команди, розподіл обов’язків, планування роботи,
розробка змісту етапів, визначення форм і методів контролю, корекція з боку
бібліотекаря..
Е
т а п а н а л і з у і н ф о р м а ц і ї. Вибір шляху
вирішення проблеми.
. Головне
завдання цього етапу – систематизація та аналіз отриманого матеріалу,
планування діяльності, спрямованої на вирішення проблеми.
Е т а п р е а л і з а ц і ї п р о е к т у. Інтегрування й
акумулювання всієї інформації з урахуванням теми, мети. Підготовка
наочно-графічного матеріалу, розробка аудіо- і відеоряду проекту. Контроль і
корекція проміжних результатів, співвіднесення їх з метою; керівництво,
координація роботи учнів.
Е т а
п п р е д с т а в л е н н я м а т е р і а л і в д о с л і д ж е н н я. Цей етап ставить
перед собою завдання проінформувати аудиторію про важливість обраної проблеми,
ознайомити присутніх з результатами збирання та аналізу інформації, представити
обрані шляхи вирішення проблеми, розповісти про практичну діяльність щодо
реалізації проекту.
П і д с у м к о в и й е т а п. Оцінювання
своїх дій. Після закінчення проекту доцільно організувати обговорення, під час
якого учні матимуть змогу оцінити проектну діяльність в цілому і особистий
внесок кожного у спільну справу. Обмірковується досвід, набутий у процесі
реалізації проекту. Учні можуть відповісти на такі запитання:
- Чого і як
навчилися?
- Яких умінь і
навичок набули?
- Що можна було
б зробити інакше?
- Які були
недоліки?
- Що вдалося
якнайкраще?
1.5. Оцінювання виконання проекту
Оцінювання – дуже важливий етап у проектній технології. Критеріі
повідомляються учням заздалегідь. Наприклад, можна використовувати такі
орієнтовні параметри оцінювання колективного (групового) проекту:
-
значимість та актуальність проблеми;
-
адекватність завдань, що обумовлені
темою дослідження;
-
активність кожного учасника відповідно
до його можливостей та виконання ролі у проекті;
-
характер спілкування, взаємодопомоги,
взаємні доповнення учасників проекту;
-
використання знань з різних предметів;
-
естетичне оформлення результатів;
-
використання комп’ютерних
технологій.
До колективного
обговорення і захисту проекту доцільно запрошувати незалежних експертів. Це
можуть бути і вчителі-предметники, і класні керівники, і представники органів
самоврядування школи. Оцінювання виконаних робіт може здійснюватися в балах і
враховується при виставленні рейтингового балу класу (рейтинг участі класу у
роботі школи підводиться в кінці І семестру
і в кінці навчального року учкомом школи і включає як бали за навчання класу,
так і за участь у позакласній роботі, а також результати збереження
підручників, дисципліну та старанність). Для виставлення остаточного балу
враховуються думки незалежних експертів,
а також самооцінювання учасниками результатів проекту.
1.5. Впровадження в проектну діяльність сучасних інформаційних
технологій і методик
На початковому
етапі роботи над проектом, що має на меті набуття певних знань та вмінь, необхідних для компетентної роботи,
використання сучасних інформаційних технологій, може відігравати велику
роль в розробці основних ідей, обґрунтування актуальності, формулювання
гіпотези (припущення про результати та шляхи їх досягнення).
На етапі розробки, дослідження, метою якого
є накопичення повної інформації, використання інформаційних технологій, зокрема
Інтернет-ресурсів, має велике значення для оволодіння великою кількістю
різнобічної інформації
На етапі реалізації проекту відбувається інтегрування
й акумулювання всієї інформації. При підготовці наочно-графічного матеріалу,
розробці аудіо- і відеоряду проекту використання інформаційних комп’ютерних
технологій, зокрема PowerPoіnt, є
необхідним і незамінним.
Етап представлення матеріалів
дослідження, який ставить
перед собою завдання проінформувати аудиторію про важливість обраної проблеми,
ознайомити присутніх з результатами збирання та аналізу інформації, також буде
мати більший емоційний та виховний вплив, коли буде використовуватись
мультимедійний комплект, інтерактивна дошка та ін.
Таким
чином, запровадження сучасних комп'ютерних технологій, які дають користувачам
змогу одержати доступ не лише до інформаційних ресурсів окремої бібліотеки, а й
до світових інформаційних ресурсів, входження до світового інформаційного простору, є
незамінною складовою проектної діяльності на всіх її етапах.
Розділ 2. ЗАСТОСУВАННЯ ПРОЕКТНИХ
ТЕХНОЛОГІЙ
У ВИХОВНІЙ РОБОТІ
БІБЛІОТЕКИ
РОКСОЛАНІВСЬКОЇ ЗОШ І-ІІІ ступенів
2.1. Патріотичне, громадянське виховання як стрижневий напрям виховної
роботи шкільної бібліотеки.
Національно-патріотичне виховання - це формування в учнів ціннісного ставлення до себе, сім’ї, держави,
родини, праці, культури і мистецтва,
природи. Це
система виховних заходів, спрямованих на формування всебічно та гармонійно
розвиненої особистості.
в Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, затвердженій наказом Міносвіти України за№ 641
від 16 червня 2015 року, викладена нова стратегія виховання, яка передбачає: «Серед
виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають патріотичне,
громадянське виховання як стрижневі, основоположні, що відповідають як
нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування
свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь».
Утвердження громадянських цінностей,
виховання почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності,
національної свідомості є важливими пріоритетами як школи, так і бібліотеки. Бібліотека
нашої школи долучається до цієї важливої місії і різноманітними бібліотечними
засобами, сприяє формуванню у підростаючого покоління патріотичних почуттів,
національної свідомості, любові до України.
. У роботі по
національно-патріотичному вихованню важливу роль відіграють активні форми, що
стимулюють творчість, самостійне та творче мислення, ініціативу. Як відомо, до активних форм
належать такі,
як веб-екскурси в історію, слайд-екскурси, бібліомедійні уроки, віртуальні
виставки та ін. Як приклад такої роботи хочу навести створення виховного
проекту «Україна – наш спільний дім».
Виховний проект «Україна – наш
спільний дім».
Опис проекту: виховний, колективний, кооперативний, позапредметний,
середньої тривалості, творчо-інформаційний, з використанням інформаційних та
мультимедійних технологій.
Мета: Узагальнити
та систематизувати знання учнів про Україну,
закріплення знань про державну символіку України, формування ціннісного
ставлення до держави, суспільства, мови, родини, виховувати патріотизм, почуття
особистої відповідальності за долю своєї держави та українського народу.
Актуальність проекту: виховання громадянської
свідомості, розуміння і сприйняття національної ідеї, любові до Батьківщини,
необхідність вивчення і популяризації історичного минулого нашого народу.
Учасники проекту: учні – члени бібліотечного активу Роксоланівської ЗОШ.
Керівник проекту: завідувачка бібліотеки Андруш Л.Л.
Термін підготовки проекту: 3 тижні.
Механізм
реалізації проекту:
-
визначення
теми і мети проекту;
-
ознайомлення
учнів із суттю проекту та основними етапами його реалізації;
-
робота
з інформаційними ресурсами;
-
інтегрування
і акумулювання всієї інформації з урахуванням теми, мети;
-
підготовка
наочного матеріалу (презентація);
-
контроль і
корекція проміжних результатів,
співвідношення їх з
метою, керівництво,
координація роботи учнів;
-
демонстрація
і захист проекту на бібліомедійних уроках;
-
оцінювання
і підбиття підсумків;
-
обговорення
результатів проекту, пізнавальних і моральних знахідок.
Презентація проекту:
серія бібліомедійних уроків патріотичного спрямування, проведених
учасниками проекту для учнів 1-11 класів Роксоланівської ЗОШ.
При підготовці
проекту було вирішено, що завідувачка бібліотеки, як керівник проекту, підготує
текстові розробки бібліомедійних уроків. А учні – члени бібліотечного активу,
користуючись Інтернет-ресурсами, будуть створювати мультимедійну презентацію та
музичний супровід, а також візьмуть на себе ролі ведучих. В результаті роботи
над проектом були створені чотири варіанти бібліомедійних уроків:
- для початкових
класів:
«В моєму серці Україна»;
- для 5-7
класів:
«Ми – нація
єдина, ми діти твої, Україно!»;
- для 8-9
класів:
«Україна – наш
спільний дім»;
- для 10-11
класів: «Моя Україна. Урок-подорож».
Розповідь бібліотекаря та виступи учнів ілюструвались
слайдами мультимедійної презентації. На слайдах перед учнями поставали святині
нашої держави – острів Хортиця та могутній Дніпро, Майдан Незалежності і
Софіївський собор, Києво-Печерська лавра та безкраї лани стиглої пшениці. Учні
слухали фрагмент Державного Гімну України та «Заповіт» Тараса Шевченка у чудовому
виконанні кобзаря Андрія Безуглого і висловлювали свої думки про те, чим схожі
ці твори. А далі – розповідь про події Майдану, фотографії героїв Небесної
сотні та звучання пісні «Пливе кача по Тисині», які нікого не лишали байдужими.
Розповідь про трагічні події в зоні АТО – це також болюча сторінка нашого
сьогодення. Учні бачать фото наших односельців – воїнів АТО. Про бойовий шлях
кожного з них розповідають світлини та короткі повідомлення. Учні з захопленням
слухають ці розповіді, адже кожного з них вони знають, і в нашій школі
навчаються їх діти: у танкіста Леоніда Чекалєва – сини Костя і Микола, у сержанта
Олександра Цубенка – доньки Настя і Катерина, у солдата Володимира Товстюка –
онучка Марія. Найкраще діти запам’ятовують і зберігають те, що близьке і
зрозуміле їм. Саме такі, ілюстровані та життєві розповіді мають велике виховне
значення та сприяють вихованню патріотизму, гордості за свою Батьківщину.
Презентація проекту відбулась на районному семінарі шкільних бібліотекарів, який проводився 29 жовтня 2015 року на базі Овідіопольського НВК-гімназії. Бібліотекарі шкіл району мали змогу отримати всі матеріали проекту «Україна – наш спільний дім» (розробки бібліотечних уроків, аудіозаписи пісень, презентацію в PowerPoіnt) для використання на бібліотечних уроках чи виховних заходах. Завідувачка бібліотекою за матеріалами проекту оформила тематичну папку «Національно-патріотичне виховання», до якої ввійшли розробки бібліомедійних уроків. Текс-товий варіант проекту, мультимедійну презентацію та текст виступу можна переглянути на електронному носії, що додається – CD-R диску (папка Проект Україна – наш спільний дім).
Виховний проект
«Вдивляймося в очі батьків і дідів».
Шкільна бібліотека в нашій школі є
центром краєзнавчої роботи. Цьому сприяє також те, що завідуюча бібліотекою на
громадських засадах керує роботою шкільного краєзнавчого музею і є керівником
гуртка «Історики-краєзнавці». До 70-ї річниці Перемоги у Другій Світовій війні було
покладено початок великому виховному проекту, в якому взяли участь всі учні 5-11 класів нашої
школи. Робота над проектом
почалась з ідеї – на урочистостях,
присвячених цій даті, не просто згадати імена всіх наших земляків, які загинули
на фронтах Другої світової війни і вшанувати їх пам’ять хвилиною мовчання, а
провести пошукову роботу і дізнатись, який бойовий шлях пройшли, яке військове
звання мали і де загинули наші земляки. Були
розроблені пошукові завдання для кожного класу. В нашому розпорядження
були прізвища та ініціали загиблих, а ще
– фото з фондів шкільного музею. Кожен клас отримав фотографії з іменами загиблих воїнів. Пошукова робота
закипіла. Користувались матеріалами «Книги памяти Украины Том 6. Одесская область» з
фондів бібліотеки, Інтернет-ресурсами, зокрема сайтами «ОБД Меморіал» і «Пам'ять
народа».
В результаті
були віднайдені відомості про 40 наших героїв-роксоланівців, загиблих на
фронтах Другої Світової війни
9
травня, коли відбувся урочистий мітинг на честь 70-ї річниці Перемоги, Учні
школи прийшли до пам’ятника,
тримаючи в руках фотографії загиблих земляків. І ось настав урочистий момент.
Ведучі зачитували імена загиблих і відомості про них, а учні один за одним
піднімались східцями до пам’ятника, тримаючи фотографії в руках, повертались
обличчями до присутніх – і всім здалось, що то саме вони, полеглі в боях,
дивляться через десятиліття на нас – на тих, за кого вони віддали життя. Це був дуже урочистий і хвилюючий момент, коли дійсно стає
зрозумілим – «Ніхто не забутий!». Так було покладено початок великому
вихов-ному проекту, якому ми дали назву «Вдивляймося в очі батьків і дідів,
вдивляймося в їхні обличчя…». Цей проект – робота не одного року. Підсумком роботи стало створення «Книги пам’яті села Роксолани” в якій були розміщені ці матеріали.
Робота буде продовжуватись. Адже на
фронтах Другої Світової війни загинули
153 жителі села Роксолани.. В районній газеті «Наддністрянська правда» була
опублікована велика стаття, в якій розповідалось про нашу роботу і було опубліковане звернення до
всіх жителів нашого села – принесіть фото ваших загиблих родичів, а ми
віднайдемо про них відомості та додамо зібрані матеріали до нашої «Книги пам’яті».
І незабаром до нас приходили односельці
і приносили фото своїх загиблих на війні родичів з проханням віднайти відомості
про них. Тому робота над проектом триває.
2.2. Національно-патріотичне та громадянське
виховання засобами шкільного історико-краєзнавчого музею та бібліотеки
Історико-краєзнавчий музей при
Роксоланівській ЗОШ I-III ступенів є осередком освіти і виховання і призначений для вивчення,
збереження та використання у навчальному процесі та позакласній роботі з учнями
пам’яток матеріальної і духовної культури, а також для ознайомлення з історією
рідного краю.
Розділи музею:
I - «Античне поселення Ніконій»
II - «Історія села
Роксолани»
ІІІ - «Історія нашої школи»
V - «Наша гордість – наші
земляки»
Музей
створений у 1998 році. З часу створення музею завідувачка бібліотеки є його
керівником. З упевненістю можу сказати, що за роки роботи накопичено великий
досвід виховної роботи..
Кожного року в музеї
проводяться:
-
Ознайомлювальна екскурсія для учнів 1 класу;
- Тематичні
екскурсії в музей для учнів 2-11 класів;
- Оглядові та
тематичні екскурсії для гостей нашої школи:
- для учнів інших шкіл району,
- для учасників районних семінарів
вчителів;
- Тематичні
фрагменти уроків історії, образотворчого мистецтва, народознавства для учнів
школи в шкільному музеї;
- Зустрічі в
шкільному музеї (з воїнами-ветеранами війни в Афганістані, воїнами- учасниками АТО
та інші);
- Свята в музеї:
- Шевченківські свята для школярів та конкурс віршів Т.Г.Шевченка;
- Свято «Хотіла б я піснею стати» до
річниці з дня народження Лесі Українки;
- Свято «Великий каменяр» до річниці з
дня народження Івана Франка;
- Мультимедійні презентації краєзнавчих
робіт.
Зустріч в шкільному музеї з учасником АТО Товстюком В.С.
Дуже
часто такі виховні заходи є презентаціями великих кооперативних виховних
проектів, над якими в тісній співдружності працюють бібліотекар школи,
екскурсоводи музею, учні і класні
керівники.
Виховний проект «Пам’яті талановитих земляків
присвячується…».
Опис проекту: виховний, груповий, кооперативний, середньої
тривалості, творчо-інформаційний з використанням мультимедійних технологій.
Мета: ознайомити з творчістю наших талановитих односельців –
заслуженого художника України, скульптора Миколи Степанова і заслуженого
журналіста України, заслуженого журналіста СРСР Георгія Воротнюка, виховувати
любов до рідного краю, повагу до творчості наших талановитих односельців, узагальнити
і застосувати на практиці знання, уміння
та навички зі створення комп’ютерних презентацій у PowerPoint,
розвивати творчі здібності
та естетичний смак, дослідницькі здібності при виконанні творчих завдань, пізнавальну
активність, удосконалювати навички розроблення, оформлення та подання проектної
розробки, набуття навичок виступу перед аудиторією.
Учасники проекту: учні 6,
9, 11 класів Роксоланівської ЗОШ.
Термін реалізації проекту: 4 тижні.
Ключове питання:
Як найкраще
вшанувати пам’ять
наших талановитих земляків?
Механізм реалізації проекту:
-
визначення
теми і мети проекту;
-
ознайомлення
учнів із суттю проекту та основними етапами його реалізації;
-
робота
з інформаційними ресурсами;
-
інтегрування
і акумулювання всієї інформації з урахуванням теми, мети;
-
підготовка
наочно-графічного матеріалу;
-
контроль і
корекція проміжних результатів,
співвідношення їх з
метою, керівництво,
координація роботи учнів;
-
проведення
виховного заходу-презентації проекту;
-
оцінювання
і підбиття підсумків;
-
обговорення
результатів проекту, пізнавальних і моральних знахідок.
Етапи
реалізації проекту.
1. Визначення напрямків дослідження, основних тем дослідження:
- для учнів, що виконують проекти в малих групах
чи індивідуальні проекти.
2. Учні здійснюють власні дослідження
таких питань:
Складання плану виховного заходу.
Складання
сценарію.
Підготовка учнів
– ведучих.
Підготовка
екскурсії до шкільного музею.
Складання списку
запрошених.
Яким чином
найкраще запросити почесних гостей?
Яку підготовку
до зустрічі треба провести?
3. Контроль і
корекція проміжних результатів
керівниками проекту: керівництво,
координація роботи учнів.
4. Урок-звіт груп за добором інформації. Створення комп’ютерних презентацій у PowerPoint.
5. Виховний
захід-презентація творчих проектів.
Проект буро зроблений і реалізований у співдружності
шкільної бібліотеки, учнів і вчителів нашої школи, а також сільської бібліотеки-фіпії
села Роксолани. Його мета – вшанування пам’яті про наших талановитих односельців - заслуженого художника України Миколи Степанова і заслуженого журналіста
України Георгія Воротнюка, створення мультимедійних презентацій про них. Учні
виявили, що наші талановиті земляки були
друзями дитинства, однокласниками, і навіть народились майже в один день:
Микола Степанов - 13 жовтня 1937 року, а
Георгій Воротнюк - 14 жовтня 1938 року. Так виникла ідея проведення урочистого
вшанування їх пам’яті. Це починання підтримала заступник директора школи з виховної
роботи Олена Іванівна Ткач та завідувачка сільської бібліотеки-філії Лідія Анатоліївна
Пеліпецька. До зустрічі
старанно готувались. Були запрошені почесні гості – рідні, близька та
друзі. На гостей чекала
екскурсія в шкільний краєзнавчий музей, яку підготувала і провела з учнями 6-го
класу керівник музею завідувачка бібліотеки Андруш Любов Леонідівна. Донька
Г.Ф.Воротнюка Галина
Владимирська привезла в дарунок шкільному музею фото із сімейного архіву.
Потім присутніх запросили на урочистий захід. Завідувачка сільської бібліотеки Л.А.Пеліпецька підготувала велику виставку репродукцій скульптурних та
художніх творів М.Степанова під назвою «Микола Степанов-гордість наша», а також провела презентацію книги «Микола Степанов». Учні
розповідали про життя і
творчість наших талановитих земляків. Розповіді
ілюструвались слайдами мультимедійних презентацій. Декламувались вірші М.Степанова. Зі сльозами на очах розповідали про своїх
чоловіків О. Б.Степанова та Н.С.Воротнюк. Друзі дитинства Гоменюк А.Ф. та Воротнюк
М.Л. поділились спогадами про важке повоєнне дитинство.
Клим Степанов не
тільки розповів про свого батька, а й подарував школі видання книг про життя і
творчість М.Степанова. Галина Владимирська з великою теплотою, повагою та
вдячністю розповіла присутнім про свого батька, який вчив її основам
журналістської професії та був взірцем люблячого батька, чоловіка і дідуся.
Ця зустріч не залишила байдужим
жодного з присутніх. Гості зворушливо дякували за шанобливе збереження пам'яті
про їх рідних. А експозиція музею збагатилась цінними експонатами –
документами, фотографіями. Шкільна бібліотека отримала в подарунок книги
«Микола Степанов» від його сина, скульптора Клима Степанова.
Виховний проект «Хотіла б я піснею стати…».
До річниці з дня народження Лесі
Українки в минулому навчальному році був створений проект «Хотіла б я
піснею стати»
Опис проекту: виховний, творчий, колективний,
кооперативний, позапредметний, середньої тривалості, з використанням
інформаційних та мультимедійних технологій.
Мета:
Узагальнити та поглибити знання про життєвий і творчий шлях ЛесіУкраїнки,
виховувати любов до творчості поетеси, розвивати навички декламувння, інсценування
поетичних творів
Учасники проекту: учні 2-4 класів, учні-екскурсоводи
музею.
Керівники проекту: завідувачка бібліотеки Андруш Л.Л.,
вчителі-класоводи 2-4 класів Іщенко
.О.О., Кривченко А.М., Козловська О.В..
Термін підготовки проекту: 2 тижні.
Механізм реалізації проекту:
-
визначення
теми і мети проекту;
-
ознайомлення
учнів із суттю проекту, поділ учнів на групи;
-
робота
з інформаційними ресурсами;
-
інтегрування
і акумулювання всієї інформації з урахуванням теми, мети;
-
підготовка
наочного матеріалу (презентація);
-
контроль і
корекція проміжних результатів, координація роботи
учнів;
-
демонстрація
і захист проекту на виховному заході – святі в музеї;
-
підбиття
підсумків; обговорення
результатів проекту.
Презентація
проекту: відбулась у шкільному
музеї. В підготовці проекту брали участь учні 2-4 класів, вчителі, екскурсоводи
музею. Учні при підготовці проекту були поділені на групи. І кожна група
презентувала результати своєї роботи. «Актори» інсценували дитячі твори
поетеси, «читці» виразно розповідали вірші, а ведучі коментували слайди
мультимедійної презентації, в якій розповідалось про життєвий шлях Лесі
Українки. «Звукорежисери» дібрали аудіозаписи пісень на її слова. Учням було
дуже цікаво виступати самим і слухати своїх друзів. Щирий відгук у них
викликали прослухані пісні. Урочистості заходу надавало те, що він відбувався
саме в шкільному музеї. Текстовий варіант проекту, мультимедійну
презентацію та текст виступу можна
переглянути на електронному носії,
що додається – CD-R диску
(папка Проект Леся Українка).
Виховний проект «Україна
незалежна».
Також в минулому навчальному році був започаткований довгостроковий проект, розрахований на кілька років, під назвою «Україна незалежна». До створення проекту нас спонукав Лист Міносвіти України «Про перегляд підходів з організації діяльності музеїв історичного профілю» від 22.05.2015 № 1/9-255. Обговоривши рекомендації, викладені в листі, завідувачка бібліотеки та вихованці краєзнавчого гуртка вирішили переглянути і оновити експозицію музею в розділі «Історія нашого села» і додати до експозиції матеріали, які висвітлюють непростий шлях нашої держави в роки незалежності. Були переглянуті періодичні видання з фондів шкільної бібліотеки, Інтернет-ресурси. В результаті були зібрані матеріали про Революцію Гідності і Героїв Небесної Сотні, про військові дії в зоні АТО і про наших земляків – учасників АТО. Так виникла ідея створити новий стенд в музеї під назвою «Україна незалежна», матеріали якого повинні відображати події, знакові для всієї держави.. Презентація проекту «Україна незалежна» відбулась 9 жовтня 2015 року на районному семінарі керівників шкільних музеїв, який проходив на базі нашої школи. Екскурсоводи музею ознайомили присутніх з матеріалами нового розділу.
(Див.
додаток А)
В нинішньому навчальному році робота над проектом
продовжується. Юні краєзнавці зібрали матеріали про наших земляків, жителів
села Роксолани – учасників АТО, і оформили тематичну папку «Наші земляки –
воїни АТО». 14 жовтня 2016 року в селищі Овідіополь був відкритий пам’ятник
героям, військовослужбовцям з
Овідіопольського району, які загинули в зоні АТО, виконуючи
свій воїнський обов’язок. Ми відшукали
відомості про бойовий шлях кожного з них. Зібрані матеріали і фото героїв помістили
до тематичної папки «Герої не вмирають…»
2.3. Краєзнавча робота бібліотеки та робота з обдарованими учнями
Краєзнавча робота
займає важливе місце у діяльності шкільної бібліотеки Роксоланівської ЗОШ і
проводиться у таких напрямках:
- Ведення картотеки краєзнавчої літератури
- Проведення
масових і виховних заходів з метою
популяризації знань про рідний край.
Краєзнавча
робота з учнями проводиться в позаурочний час. За цю роботу не виставляються
оцінки. Потрібно зацікавити учня, пропонуючи займатись цікавою, творчою
роботою, яка розвиває особисті якості та приносить моральне задоволення. Як
правило, краєзнавчою роботою займаються саме обдаровані діти, для яких затісні
рамки шкільної програми, які хочуть спробувати себе в новому виді діяльності.
Методи краєзнавчої роботи:
- Повага до прагнення учнів працювати самостійно;
- Надання дитині свободи вибору щодо
галузі застосування своїх здібностей;
- Заохочення учнів до роботи над власними проектами;
- Жодного тиску на дітей;
- Схвалення результатів діяльності у
певній галузі;
- Найефективніше використання хобі,
конкретних захоплень та індивідуальних нахилів.
Такий підхід дає.
свої результати. Учні під керівництвом завідуючої бібліотекою кожного
року беруть участь у районних та обласних краєзнавчих конкурсах, конференціях,
роботі Малої Академії наук, представляючи змістовні краєзнавчі роботи і
виборюючи призові місця. Тільки за останні три роки було досягнуто таких
результатів:
У 2014-15
навчальному році:
-
учениця 8 класу Александрюк Валерія виборола 1 місце в
обласному етапі конкурсу дитячого малюнка «Ми – разом!» з нагоди Дня
толерантності, виконавши роботу на тему «Збудуємо єдину і славну Україну!».
-
учениця
9 класу Ткач Анастасія здобула І місце у
районному етапі конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт
учнів-членів МАН, взявши участь у роботі історичного відділення, секції
етнології з роботою «Вишивані Роксолани».
-
Учень 9 класу Деренжі Артем
став переможцем Деренжі Артем обласного
етапу Всеукраїнської історико
-географічної експедиції
«Історія міст і сіл України», розробивши туристичний краєзнавчий маршрут
«Нащадки Ніконія на сонячних берегах Дністровського лиману», нагороджений
Дипломом за 1 місце.
Ткач Анна
У 2015-16
навчальному році:
-
Учениця
8-А класу Ткач Анна здобула І місце
у районному етапі конкурсу-захисту
науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН, взявши участь у роботі
історичного відділення, секції
історичного краєзнавства з роботою «Своїм життям ми завдячуємо вам…»
-
Учень 10 класу Деренжі Артем став переможцем
районного етапу Всеукраїнської краєзнавчої
експедиції «Моя Батьківщина - Україна» і призером ІІ регіонального туру,
виконавши роботу «Вдивляймося в очі батьків і дідів, вдивляймося в їхні
обличчя…»
У 2016-17
навчальному році:
-
Учень
11 класу Круглянко Владислав
здобув І місце у районному етапі
конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН, взявши участь у
роботі історичного відділення, секції історичного краєзнавства з роботою «Козацтво – слава Причорноморського краю: минуле, сучасне, майбутнє»;
Круглянко
Владислав
-
учениця
9 класу Кожушна Діана виборола ІІ місце в обласному етапі Всеукраїнської
краєзнавчої експедиції учнівської молоді «Моя батьківщина – Україна», напрям «Духовна
спадщина мого народу», з роботою «Співець степового краю».
Краєзнавчі пошукові роботи учнів
перетворились на повноцінні проекти,
Кожушна
Діана адже, крім текстового
варіанту, учні підготували комп’ютерні презентації своїх робіт.
Як приклад можу навести оди н з
проектів, створений нещодавно, у 2016-17 навчальному році, учнем 11 класу
Круглянком Владиславом. Цей учень вже кілька років ґрунтовно вивчає історію
українського козацтва. У 2013 році він взяв участь в роботі Одеської обласної
конференції «Козацькі скриньки» з творчою роботою - розробкою туристського
маршруту «Шляхами козацької слави від Хаджибея до Акермана», посів І місце і
був нагороджений цінним подарунком. В цьому році він у своїй краєзнавчій роботі
вирішив не тільки дослідити славну історію козацтва в Україні, але і сучасний
козацький рух, а також обґрунтувати ідею
створення в Овідіопольському районі, на узбережжі Дністровського лиману
молодіжного козацького центру «Молодіжний козацький гарт».за зразком Запорозької
Січі. Владислав не тільки опрацював велику кількість історичної та краєзнавчої
літератури з фондів нашої шкільної бібліотеки та Інтернет-ресурсів, але й особисто зустрічався
з Верховним
отаманом Чорноморського козацького війська Анатолієм Петьком, який підтримав
ідею юного краєзнавця, і дав цінні поради щодо написання творчої роботи-проекту.
26 листопада 2016 року на районному етапі конкурсу-захисту наукових робіт МАН
творчий проект «Козацтво – слава
Причорноморського краю: минуле, сучасне, майбутнє» зайняла І місце. Текс-товий
варіант проекту, мультимедійну презентацію
та текст виступу можна переглянути
на електронному носії, що додається
– CD-R диску (папка Проект Козацтво – слава Причорноморського краю).
Творчий дослідницький проект
«Козацтво
– слава Причорноморського краю: минуле, сучасне, майбутнє»
Опис проекту: дослідницький. творчий, індивідуальний, середньої тривалості,
з використанням інформаційних та мультимедійних технологій.
Мета: дослідження історичних традицій українського
козацтва та виявлення особливостей відродження козацтва в нашому краї.
Актуальність проекту: полягає в надзвичайному впливі козацтва на історію
української нації і на процес формування національної свідомості українців. Адже
саме козацтво служило прикладом для майбутніх поколінь борців за визволення
українського народу. Тому сьогодні історія нашої державності стає першорядною та актуальною.
Об'єкт дослідження: минуле і сучасне
козацтво, процес його відродження у нашому краї.
Учасник проекту: учень 11 класу
Круглянко Владислав
Керівник проекту:
завідувачка бібліотеки Андруш Л.Л.
Термін підготовки проекту: 3
місяці
Механізм реалізації проекту:
-
визначення
теми і мети проекту;
-
ознайомлення
учня із суттю проекту та основними етапами його реалізації;
-
робота
з інформаційними ресурсами;
-
інтегрування
і акумулювання всієї інформації з урахуванням теми, мети;
-
підготовка
наочного матеріалу (презентація);
-
контроль і корекція проміжних
результатів;
-
демонстрація
і захист проекту;
-
оцінювання
і підбиття підсумків;
-
обговорення
результатів проекту, пізнавальних і моральних знахідок.
Презентація проекту: районний
етап конкурсу-захисту наукових робіт МАН, а також серія виступів з презентацією
проекту для учнів 9-11 класів Роксоланівської ЗОШ.
2.4.
Виховання любові до книги, читання,
рідного слова


Як приклад можна навести впровадження
проекту для найменших школярів – першокласників. На все життя запам'ятають
першокласники знайомство з бібліотекою. Для цього був створений і втілений у
життя проект «Бібліотека – казковий книжковий дім», презентацією якого стало незабутнє
свято. На святі першокласники познайомились з бібліотекою, з казковими
героями, подивились цікаві мультфільми про правила користування бібліотекою та
поводження з книжками, відповідали на запитання казкової вікторини. Текс-товий
варіант проекту, мультимедійну презентацію
та текст виступу можна переглянути
на електронному носії, що додається
– CD-R диску (папка Проект Бібліотека – казковий книжковий дім).
Виховний проект «Бібліотека – казковий книжковий дім»
Опис проекту: виховний, творчий, колективний,
кооперативний, позапредметний, середньої тривалості, з використанням
інформаційних та мультимедійних технологій.
Мета: розвивати
читацький інтерес школярів, викликати бажання читати, спілкуватися з книжкою.
Розвивати навички правильного усного мовлення, збагачувати словник дітей,
виховувати любов до книги, бережливе ставлення.
Учасники проекту: учні 1 класу, учні 6 класу.
Керівник проекту: завідувачка бібліотеки Андруш Л.Л.
Термін підготовки проекту: 2 тижні.
Механізм
реалізації проекту:
-
визначення
теми і мети проекту;
-
ознайомлення
учнів із суттю проекту, розподіл ролей казкових героїв;
-
робота
з інформаційними ресурсами;
-
інтегрування
і акумулювання всієї інформації з урахуванням теми, мети;
-
підготовка
наочного матеріалу (презентація, мультфільми);
-
контроль і
корекція проміжних результатів, координація роботи
учнів;
-
демонстрація
і захист проекту на виховному заході – святі в бібліотеці;
- підбиття підсумків; обговорення результатів проекту.
2.4. Виховання
бережливого ставлення до книги
Робота по збереженню підручників розпочинається ще до початку кожного навчального року. В серпні директором школи видаються накази, що регламентують проведення цієї роботи. Так, у 2016-17 році видані накази:
1. Наказ № 126 від 31 серпня 2016 року «Про організацію роботи шкільної бібліотеки у 2016-17 році»;
2.
Наказ №
127 від 31 серпня 2016 року «Про забезпечення учнів підручниками у 2016-17 році»;
3.
Наказ
№ 128
від 31 серпня 2016
року «Про організацію
і проведення у Роксоланівській ЗОШ І-Ш ступенів шкільного
огляду-конкурсу «Мій підручник».
Кращому збереженню навчальних книг учнями
школи сприяє проведення загальношкільного огляду-конкурсу «Мій
підручник».Вже кілька років у нашій школі він проводиться як довготривалий
виховний проект і має велике виховне значення.
Виховний інформаційний проект
«Мій підручник».
Опис проекту: виховний, інформаційий, колективний,
позапредметний, довготривалий.
Мета:
Виховувати в учнів бережливе ставлення до навчальних книг, вчити правильному
поводженню з книгами, навчати правилам ремонту книг..
Учасники проекту: учні 1-11 класів, бібліотечний актив Роксоланівської
ЗОШ.
Керівники проекту: оргкомітет огляду-конкурсу „ Мій
підручник ” у складі: Ткач О.І. – заст. директора з ВР, Ткач Т.В. –
педагог-організатор, Андруш Л.Л. – завідуюча бібліотекою..
Термін виконання річного етапу проекту: 2016-17 навчальний
рік.
Механізм
реалізації проекту:
-
визначення
теми і мети проекту, видання наказу по школі, призначення оргкомітету (серпень)
-
інформування
учнів із планом проекту, вибори в кожному класі бібліотечного активу; вибори бібліотечного центру учкому, ознайомлення
учнів та батьків з «Правилами користування фондом навчальної літератури»
(вересень);
- проведення загальношкільних перевірок підручників два рази на семестр (жовтень і грудень в І семестрі, березень і травень в ІІ семестрі);
-
проведення «Тижня шкільного
підручника» з 03 по 07 жовтня (в рамках Всеукраїнського
місячника шкільних бібліотек, який проводився в школі 01-31.10.2016 року)
дата
|
Назва
заходу
|
Для кого
проводився
захід
|
відповідальні
|
3.10
3.10
4.10
5-6.10
7.10
7.10
|
3-7.10 Тиждень
шкільного підручника.
Експрес-перевірка підручників
(в коридорі школи, з 7-30 до 8-30)
Перевірка бібліотекарем школи та членами
бібліотечного активу стану збереження підручників у 1-4 класах (на 1-2
уроках)
Виставка найкраще збережених учнями підручників
«Книги дякують учням» та необгорнутих підручників «Книги скаржаться…» (в
коридорі школи, з 9-00 до 14-00)
Виставка нових надходжень до бібліотеки
«Знайомтесь з новими підручниками» (в коридорі школи)
Загальношкільний
конкурс «Найкраща обкладинка для шкільного підручника», виставка
підручників-переможців, нагородження учнів
Екскурсія учнів першого класу до бібліотеки
«Знайомство з бібліотекою» (на 4 уроці)
Свято
«Бібліотека – казковий книжковий дім» для учнів 2 класу (на 5 уроці)
|
учні 5-11 класів
учні 1-4 класів
учні 1-11 класів
учні 1-11 класів
учні 1-11 класів
учні 1 кл.
учні 2 кл.
|
Бібліотекар,
бібліотечний актив
«
«
«
«
«
|
-
складання
рейтингу збереження підручників по класах, визначення переможців, висвітлення
результатів у загальношкільному
стенді «Бібліотечний центр інформує» (в кінці І та ІІ семестрів)
-
підбиття підсумків проекту на підсумковому засіданні бібліотечного активу; обговорення результатів проекту (червень)
підбиття підсумків проекту на підсумковому засіданні бібліотечного активу; обговорення результатів проекту (червень)
Виставка підручників, найкраще
збережених учнями.
2.5.Виставкова
діяльність як важлива складова проектної роботи бібліотеки
П'єр Брейя казав: «Сьогодні
ми живемо в час виставок.
Виставка — це своєрідна візитка
бібліотеки». Книжкова
виставка — поширена у шкільній
бібліотеці технологія масової роботи з
читачами. Вона покликана пробуджувати в
читачів інтерес до літератури, розкривати книжкові фонди бібліотеки. В проектній роботі книжкові виставки мають
велике значення. В проектній діяльності я використовую такі форми виставкової
роботи:
1.
Виставка-анотація,
що інформує про назву та план проведення проекту, його основні етапи, учасників
та керівників проекту, а також представляє книжкові, журнальні видання, пов’язані з темою проекту.
Міжнародний день дарування книг 14 лютого.
Підсумком проекту стає книжкова виставка подарованих книг з обов’язковим
зазначенням прізвищ та імен тих небайдужих, хто подарував книги.
ВИСНОВКИ
Проектна технологія є
інноваційною педагогічною методикою, яка дає змогу якнайповніше
враховувати індивідуальні особливості кожного
учня, тобто реалізовувати особистісно
зорієнтований підхід у навчанні і вихованні, заснований на особистісних характеристиках, що передує
досвіду, рівню інтелектуального та
фізичного розвитку дитини. Проект являється цільовим актом діяльності,
в основі якого лежать інтереси дитини. Освоюючи технологію проектування, учні
здобувають власний досвід інтелектуальної діяльності. Виховна робота бібліотеки - це найблагодатніший грунт для того, щоб
сіяти в душах учнів розумне, добре, вічне. Адже у дітей все життя, всі творчі
відкриття попереду.
Досвід роботи свідчить, що учні можуть бути
активними учасниками процесу створення проекту, мати свій власний погляд на
інформацію, визначати мету й завдання і шукати шляхи їх вирішення. Проектна технологія дає змогу учням вчитися на власному
досвіді і досвіді інших у конкретних справах і приносить задоволення учням, що
бачать продукт власної праці. Але кінцевим результатом діяльності у проекті має
бути не виконаний малюнок чи створена мультимедійна презентація, а зміна у
розвитку учня.
Застосування проектних технологій сприяє
формуванню ключових компетентностей учнів, визначених у Державному
стандарті базової і повної загальної середньої освіти, який визначає вимоги до освіченості учнів основної
і старшої школи.
Саме тому
шкільному бібліотекарю на сучасному етапі необхідно перебудовувати свою
діяльність, спрямовуючи її не тільки на те, щоб зацікавити учня, прокласти
стежинку до його серця, навчити пізнавати свій внутрішній світ і поважати
внутрішній світ інших, а й обов’язково
сприяти формуванню основних компетентностей, плекати всебічно розвинену
особистість, патріота Української держави.
.
СПИСОК
ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.
Державний
стандарт базової і повної загальної середньої освіти, затверджений постановою
Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392
2. Концепція національно-патріотичного виховання дітей і молоді, затверджена наказом Міносвіти України за№ 641
від 16 червня 2015 року
3.
Бех І. Програма
патріотичного виховання дітей та учнівської
молоді / І. Бех, К. Чорна // Шкільний світ — 2007. — № 13. — С. 2-12.
4.
Кобелкова І. О. Метод проектів як засіб креативно-пізнавальної діяльності
молодших школярів / І. О. Кобелкова // Початкова освіта —
2009. — № 5-7. — С. 21-24.
5.
Савчук Т. М. Впровадження нових технологій в бібліотеці
/ Т. М. Савчук // Шкільна бібліотека. — 2008. —№
11. — С. 57-59.
6.
Ситник Т. В. Виховання патріотизму в молодших школярів засобами
проектної діяльності краєзнавчого спрямування / Т. В.
Ситник // Початкова освіта — 2009. — № 5-7. — С. 87-89.
7.
Філяєва Н.В. Метод проектів як засіб виховання національно-патріотичної свідомості
читачів бібліотеки / Н.В.Філяєва // Шкільний бібліотекар. — 2016 — №2. — С. 2-7.
8.
Богданова О. Розвиток творчого потенціалу / О. Богданова // Відкритий урок. — 2013. — № 9. — С. 77-78.
9.
Запорожець О. О. Шкільна бібліотека —
територія творчості / О. О. Запорожець //
Шкільна бібліотека. — 2013. — №
10. — С. 2-4.
10.Логвін
Г. В. Навчитися творчості / Г.В. Логвін // Виховна робота в школі. — 2010. — № 11. — С. 36-38.
11.Мельников А. Творчість: від проблеми до дії / А.
Мельников // Шкільний світ. — 2002. — № 14. — С. 2-3.
12.Павлюк
І. Ключі до дитячої творчості / І. Павлюк // Відкритий урок. — 2013. — № 1. — С. 8-9.
13.Філіппенко О.Б. Розвиток творчих здібностей учнів
інноваційними засобами бібліотечної роботи. /
О.Б.Філіппенко // Шкільний бібліотекар. — 2015. — № 11.
— С. 9-13.
14.Мельничук І.О. Шкільна бібліотека та
інноваційні технології. / І. О. Мель-ничук // Шкільний бібліотекар. — 2010. — пілотний випуск. — С. 8-11
15.Роль
шкільної бібліотеки у розвитку творчого потенціалу учня
[Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www/googl/соm.uа. — Назва з екрана. — Дата звернення : 5
листопада 2016.
16.Шаповапова Л. М. Роль бібліотеки у формуванні
творчих здібностей юних користувачів [Електронний ресурс].
—
Режим доступу : http://uadocs/exdat.соm/dосs/іпdех. — Назва з екрана. — Дата звернення : 2 жовтня 2016.
Режим доступу : http://uadocs/exdat.соm/dосs/іпdех. — Назва з екрана. — Дата звернення : 2 жовтня 2016.
ДОДАТКИ.
Додаток А
«Україна назалежна»
Додаток до тексту оглядової екскурсії шкільного музею
Роксоланівської ЗОШ, виконаний учасниками проекту
24 серпня 1991
року Верховна Рада УРСР ухвалила Акт проголошення незалежності України. Цей
день став державним святом України, яке
відзначається щороку 24
серпня.
А за три місяці, 1 грудня, понад 80% українців проголосували, що підтримують ухвалення такого
документу.
Непростим
виявився шлях нашої незалежної держави.
Революція Гідності ( також
Євромайдан) це - політичні та суспільні зміни в Україні з 21 листопада
2013 до лютого 2014 року, викликані відходом політичного керівництва країни від законодавчо закріпленого курсу на
Європейську інтеграцію та подальшою протидією цьому курсу.
Під час протистояння на Майдані у грудні 2013 — лютому 2014 року загинуло більш 100
учасників Революції гідності. «Небесна сотня» - так назвали загиблих. Вони загинули, в
основному, від рук снайперів, які з дахів будинків стріляли по неозброєних
людях на знищення.
Важким болем
озиваються в серці кожного українця
події в зоні АТО.
Збройний
конфлікт на сході України розпочався 7 квітня 2014 року
в Донецькій та Луганській
областях і прилеглих
територіях. Його причинами стали
розпалювання сепаратистських настроїв Росією та військова агресія Росії
проти України
В боротьбі за незалежність і територіальну єдність України віддав своє
життя наш земляк, 26-річний прикордонник Євген Колісніченко. Він був одним із тих, хто в серпні 2014 року проривався із так званого
«довжанського» котла…
Його
командир, капітан 2 рангу Сергій Миколайович Пономаренко розповів:
6 серпня,
коли прикордонники разом із іншими бойовими частинами почали виходити з
оточення, Женя загинув буквально на останніх метрах прориву. До цього був
страшний нічний перехід під шквальним вогнем „Градів” та мінометів. Спочатку
налічувалося понад 300 машин, повністю забитих людьми. Більше 70 машин були
підбиті. Вранці, здавалося, закінчилося це пекло. і тут мінометний вогонь... У
Євгена – поранення в голову, несумісне з життям….
Прекрасний
боєць, надійний товариш назавжди залишиться у пам’яті бойових побратимів.
В експозиції нашого музею ми зібрали матеріали про наших земляків, жителів
села Роксолани - героїв антитерористичної операції.
Товстюк Володимир Сергійович, 1960 року народження. Завжди відзначався активною громадянською позицією.
Активний учасник Євромайдану. Записався добровольцем до лав Збройних Сил України і з 20 вересня 2014
року по 15
лютого 2015 року
служив у прикордонному загоні
у зоні АТО.
Завершив службу в зв’язку із погіршенням стану здоров’я
Цубенко Андрій
Олександрович, 1980 року народж. Строкову службу проходив у м.Донецьку, в Національній
гвардії України. 9 липня 2015 року
у зв’язку з
подіями в зоні
АТО був мобілізований до
лав Збройних Сил
України. Зараз проходить службу в
28 Одеській окремій механізованій бригаді.
Чекалев Леонід Валентинович, 1976
року народження. 5 травня 2015 року записався добровольцем до лав Збройних Сил України у
зв’язку з подіями в зоні АТО.
Після навчання в
тренувальному таборі служить у 14 окремій механізованій десантно-штурмовій бригаді. Командир БТР,
старший сержант, навідник-оператор.
Соцький Олександр Михайлович, 1988 року народження. 5 травня
2015 року був
мобілізований до лав
Збройних Сил України.
Проходив службу в 57
бригаді 34 батальйоні ЗСУ
в місті Зайцево Донецької області. Розвідник, зам.
командира взводу. Демобілізований 3 серпня 2016 року
Додаток Б.
План проведення
Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек
«Книга і читання – важливий чинник у вихованні духовних цінностей учнів»
«Книга і читання – важливий чинник у вихованні духовних цінностей учнів»
у Роксоланівській ЗОШ І-ІІІ ступенів
дата
|
Назва заходу
|
Для кого
проводився
захід
|
відповідальні
|
3.10
3.10
4.10
5-6.10
7.10
7.10
10-13.10
11.10
12.10
13.10
13.10
13.10
17-21.10
17-21.10
\
24-28.10
31.10
|
3-7.10 Тиждень
шкільного підручника.
Експрес-перевірка підручників
(в коридорі школи, з 7-30 до 8-30)
Перевірка бібліотекарем школи та членами
бібліотечного активу стану збереження підручників у 1-4 класах (на 1-2
уроках)
Виставка найкраще збережених учнями підручників
«Книги дякують учням» та необгорнутих підручників «Книги скаржаться…» (в
коридорі школи, з 9-00 до 14-00)
Виставка нових надходжень до бібліотеки
«Знайомтесь з новими підручниками» (в коридорі школи)
Екскурсія учнів першого класу до бібліотеки
«Знайомство з бібліотекою» (на 4 уроці)
Свято
«Бібліотека – казковий книжковий дім» для учнів 2 класу (на 5 уроці)
10-13 жовтня –
Тиждень українського козацтва
Книжкова виставка «Слава козацька не вмре, не
загине» (в коридорі школи)
Конкурс юних читачів-ерудитів «Козацтво – славна
сторінка історії України» (для учнів 5 та 6 класів)
Бібліотечний урок-презентація книги «Гетьмани
України»
Конкурс стінгазет до Дня українського козацтва
«Козацькому роду нема переводу»
Бібліотечний урок «Козацькі вожді України» (для
учнів 7 класу)
Бібліотечний
урок у шкільному музеї «Наші земляки – герої боротьби за незалежність
України»
17-21
жовтня – Тиждень «Бібліографічні знання – школярам»
Інформаційна
виставка «Звернімось до світових книжкових скарбів (сайти найбільших
бібліотек світу)
Уроки
бібліотечно-бібліографічних знань:
«Вибір книг у бібліотеці» (2 кл.), «Як створюється
книжка» (3 кл.),
«Основні елементи книжки» (4кл.),
«Як читати, розуміти і записувати прочитане» (5кл.), «Як користуватись
довідковою літературою» (6 кл.)
Робота
книжкової лікарні «Книжковий лікар»
24-28
жовтня – Тиждень української поезії та прози «Золотокоса осінь»
Конкурс
малюнків «Ілюстрація до улюбленого вірша про осінь»
Свято «Золота осінь» і конкурс віршів про осінь Літературний конкурс «Осінній
марафон» Конкурс «Я розповім про
улюблену книгу»
Книжкова
виставка «Моя країна – золотокоса Україна»
Підведення підсумків проведення Всеукраїнського місячника
шкільних бібліотек «Книга і читання – важливий чинник у вихованні духовних
цінностей учнів» , випуск тематичної стінгазети за підсумками
місячника.
|
учні 5-11 класів
учні 1-4 класів
учні 1-11 класів
учні 1-11 класів
учні 1 кл.
учні 2 кл.
учні 1-11 класів
учні 5-6
класів
учні 4 кл.
учні 5-11 класів учні 7 кл.
учні 8 кл.
учні 2-6
класів
для учнів 1-11 кл.
для
учнів 1-11 кл.
1-4
кл.
5-7 кл.
8-11
кл.
для учнів 1-11 кл. для учнів 1-11 кл
|
Бібліотекар,
бібліотечний актив
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
|
Додаток В.
ПЛАН
проведення Тижня дитячої та юнацької книги в
Роксоланівській ЗОШ
18 -22 березня 2016 року
дата
|
Назва заходу
|
Для кого
проводиться
захід
|
відповідальні
|
18.03
19.03
20.03
21.03
22.03
|
День нової книги. Відкриття Тижня книги.
Книжкові виставки «Знайомтесь – нові українські
книги» та «Шкільна бібліотека презентує» (З нових надходжень шкільної
бібліотеки).
Презентації нових книг (на виховних годинах)
День краєзнавчої книги.
Виставка краєзнавчої літератури «Мій рідний край,
моя земля» (в коридорі школи, з 9-00 до 15-00).
Комп’ютерні презентації краєзнавчих робіт, створених
учнями – членами гуртка «Історики-краєзнавці».
День української поезії
Книжкова виставка «Поетичний олімп України» (в
коридорі школи, 9-00 до 15-00).
Бібліотечні уроки, присвячені творчості видатних
українських поетів.
Конкурс поезії, присвячений 105-річчю Степана
Олійника
День історії України та історичної книги
Книжкова виставка «Історія – скарбниця знань
людства» (в коридорі школи, з 9-00 до 15-00).
Краєзнавча конференція «Мій край – моя історія жива»
Комп’ютерні презентації краєзнавчих робіт на
історичну тематику, створених учнями – членами гуртка «Історики-краєзнавці»
День шкільного підручника.
Перевірка підручників. Виставки підручників «Книга
дякує» та «Книга скаржиться»
Засідання бібліотечного активу. Підведення підсумків
Тижня книги.
|
1-11 кл.
7-8 кл.
1-11 кл.
9 кл.
5-11 кл.
5, 8 кл.
6-7 кл.
5-11 кл.
10-11 кл.
5-9 кл.
1-11 кл.
члени активу
|
Бібліотекар,
бібліотечний актив
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
«
|
Рейтинг
збереження підручників у І семестрі 2006-17 навч.року:
клас
|
кількість учнів
|
класний керівник
|
Кількість виявлених
необгорнутих та непідклеєних підручників
|
місце у рейтингу
|
1-4 класи
|
||||
1
2
3
4
|
19
16
18
12
|
Срібна Л.І.
Іщенко О.О.
Козловська ОВ.
Кривченко А.М.
|
5
12
17
12
|
2
3
4
1
|
5-7 класи
|
||||
5
6
7
|
17
14
9
|
Іщенко І.І.
Ткач О.І.
Лещенко П.П.
|
6
14
18
|
1
2
3
|
8-11 класи
|
||||
8
9-А
9-Б
10
11
|
14
9
9
8
9
|
Ткач Т.В.
Тимохіна Л.О.
Копилова Н.В.
Цубенко В.Д.
Пенчева Ю.Л.
|
3
3
6
1
1
|
2
3
4
1
1
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий