ШКІЛЬНА БІБЛІОТЕКА – СИНТЕЗ ТРАДИЦІЙНИХ ТА ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Роксоланівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Андруш Л.Л.
на міжшкільному семінарі бібліотекарів
Дальницького відділу освіти
на міжшкільному семінарі бібліотекарів
Дальницького відділу освіти
Шкільній бібліотеці належить велика просвітницька робота у прилученні підростаючого покоління до духовної спадщини через виховання інтересу до книги. З книг діти черпають інформацію про оточуючий їх світ, всесвіт, уявлення про добро і зло, про правила поведінки в соціумі, тобто книга має великий виховний вплив на формування духовної культури особистості.
Шкільна бібліотека сприяє розвитку навчально – виховного процесу, забезпеченню базового рівня освіти, вихованню в учнів відповідальності, національної свідомості, формуванню в них потреб саморозвитку і вдосконалення. У сучасних умовах завданнями шкільної бібліотеки є не тільки бібліотечно – інформаційне обслуговування користувачів у забезпеченні всіх напрямків навчально-виховного процесу у засвоєнні як програмних, так і позапрограмних вимог, у самоосвіті та дозвільній діяльності, а і виховання в учнів інформаційної культури – сталого прагнення до пошуку інформації, свідомого добору джерел. Робота бібліотеки спрямована на реалізацію завдань, витікаючи з науково-методичної проблеми школи, щорічного загального плану навчально-виховної роботи, основних нормативних документів Міністерства освіти і науки, постанов уряду України.
Шкільна бібліотека сприяє розвитку навчально – виховного процесу, забезпеченню базового рівня освіти, вихованню в учнів відповідальності, національної свідомості, формуванню в них потреб саморозвитку і вдосконалення. У сучасних умовах завданнями шкільної бібліотеки є не тільки бібліотечно – інформаційне обслуговування користувачів у забезпеченні всіх напрямків навчально-виховного процесу у засвоєнні як програмних, так і позапрограмних вимог, у самоосвіті та дозвільній діяльності, а і виховання в учнів інформаційної культури – сталого прагнення до пошуку інформації, свідомого добору джерел. Робота бібліотеки спрямована на реалізацію завдань, витікаючи з науково-методичної проблеми школи, щорічного загального плану навчально-виховної роботи, основних нормативних документів Міністерства освіти і науки, постанов уряду України.
Основними завданнями для мене, як бібліотекаря, є: зацікавити учня читанням, навчити читати та розуміти книгу, створити умови виховання інформаційної культури, надати максимум бібліотечно-бібліографічних знань, надати вчителям допомогу з усіх напрямів навчально-виховного процесу, створити умови для всебічного розвитку майбутнього громадянина України засобами бібліотеки нашої школи.
Пріоритетні напрями діяльності нашої шкільної бібліотеки:
- забезпечення якісного інформаційного супроводу навчально-виховного процесу в школі;
- виховання інформаційної й читацької культури учнів;
- виховання загальної культури учнів у процесі формування філософії читання як фундаменту загальнолюдських цінностей;
- надання інформаційно-методичної допомоги вчителям із питань фахової майстерності;
- формування особистості з високим рівнем громадянської свідомості, належними правовими нормами, шляхом надання цілеспрямованої допомоги учням в опануванні ними системи знань;
- виховання духовності, моральності, загальної культури, толерантного ставлення до оточуючих;
- виховання любові до читання, дбайливого ставлення до книги ;
- індивідуальна роботи з обдарованими учнями.
У нашій школі стали традиційними предметні тижні, активну участь у проведенні яких бере і бібліотека. Готуються виставки літератури з предмету для додаткового читання, добирається література для проведення вікторин, оформляються виставки альтернативних підручників, проводяться бібліографічні огляди. Інформаційна робота здійснюється з урахуванням можливостей сучасних технологій навчання й орієнтується на формування особистості школяра з усвідомленою громадянською позицією, системою наукових знань. Тому у своїй роботі бібліотека враховує потреби педагогічних технологій: вікові потреби та індивідуально-психологічні особливості учнів.
Для молодшого шкільного віку виділений фонд художньої літератури, розставлений за темами: «У світі казок чарівних», «Для вас, малюки, цікаві книжки», «Дитячі журнали – корисні й цікаві».
Для старших учнів – тематичні полиці, виставки, списки літератури, індивідуальні й групові бесіди, лекції, конференції, вечори. Таким чином, бібліотека нашої школи розвиває творчі здібності, таланти, пізнавальні інтереси й сприяє успішному засвоєнню навчальних програм.
З метою поліпшення роботи щодо збереження книги педагогічний та учнівський колектив школи приймає участь у шкільному огляді-конкурсі «Мій підручник». В рамках огляду проводяться:
- вибори в кожному класі членів бібліотечного активу, відповідальних за збереження підручників.
- бесіди з учнями школи та їхніми батьками про збереження підручників «Шкільним підручникам - довге життя»;
- перевірки стану збереження підручників два рази на семестр, визначення рейтингу збереження підручників по класах, оголошення результатів на шкільних лінійках.
Усі заходи зі збереження бібліотечного фонду проводяться за допомогою батьківського комітету школи та читацького активу і виховують в учнів відповідальність, дбайливе ставлення до книги як до джерела знань. За бережливе відношення до книги переможці акції «Мій підручник» нагороджуються грамотами.
Звісно, в наш час дуже складно конкурувати з телебаченням, комп’ютерами, щоб повернути дітей до читання. Постійно потрібно вигадувати щось цікаве, неординарне, щоб діти із задоволенням приходили до нас не тільки по книжки, а просто поспілкуватися, подивитися нові журнали, про щось дізнатися, щось запитати. І приємно, що попри все, діти читають, відкриваються для спілкування і, незважаючи на те, що нових книжок надходить мало, учні знаходять потрібну інформацію для уроку, для написання доповіді, реферату тощо.
ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В РОБОТІ БІБЛІОТЕКИ
На початку ХХІ ст. фахівці бібліотечної справи відчули необхідність змін в організації спілкування з учнівською, молодіжною аудиторією і почали приділяти особливу увагу оновленню методики популяризації книги, урізноманітнюючи її. Певні нововведення з’явилися в оформленні та атрибутиці усних наочних форм рекомендації літератури, створенні невимушеної обстановки у спілкуванні. «Народилися» нетрадиційні форми популяризації книги в юнацькій аудиторії. Такими є: презентації книг, книжкові та літературні аукціони, літературно-художні вернісажі, театралізовані вікторини, хроноскопи, поетичні альбоми, літературний диліжанс, прес-діалог, п’ять хвилин з мистецтвом, ерудит-лото тощо.
Бібліотечне ревю – вид театрально-естрадної вистави, яка складається з окремих сцен і номерів, що об’єднані спільною темою.
Теле- і радіоогляд стали активно використовувати деякі бібліотеки для дітей із появою місцевого телебачення. Якщо в навчальному закладі є шкільне радіо, це чудова можливість для бібліотекарів систематично виступати з оглядами, інформувати про нові надходження, формувати художні смаки читачів, рекламувати бібліотеку.
Бенефіс читача – це захід на честь одного читача, який є лідером читання. Захід можна провести у вигляді інтерв’ю, під час якого бібліотекар і слухачі ставлять питання лідеру читання про школу, навчання, хобі, улюблені книжки або лідер читання самостійно розповідає про себе та свої читацькі вподобання іншим читачам.
Віртуальні екскурсії
Завдяки активному впровадженню бібліотеками комп’ютерних технологій, комплектуванню фондів документами на новітніх носіях користувачі бібліотек мають можливість здійснювати захоплюючи віртуальні подорожі кращими музеями, найбільшими бібліотеками світу. Віртуальні екскурсії є гармонійним поєднанням інноваційних і класичних форм залучення до читання. Багато прикладів віртуальних екскурсій бібліотекою, рідним містом, вікторин у режимі онлайн можна знайти на сайтах дитячих бібліотек України.
Прем’єра книжки
Пожвавленню інтересу до читання сприяє рекламно-інформаційний метод – прем’єра книжки, яка щойно вийшла друком.
Прем’єра книжки найбільш ефективна для рекомендації нової книжки місцевих поетів, письменників або видань краєзнавчої спрямованості. Для посилення емоційно-естетичного впливу та пробудження інтересу до новинок бібліотека може використовувати наявні технічні можливості (комп’ютери, Інтернет, проектор).
Презентація книжки
Презентацію книжки часто називають прем’єрою. Але слід розрізняти ці поняття. Презентація більш схожа на шоу, свято. Цей захід може пройти більш ефективно, якщо попередньо дати учням завдання не лише прочитати та цікаво, оригінально розповісти про книжку, але й знайти відомості про автора, літературознавчі матеріали та рецензії на це видання.
Літературні подорожі сторінками книжок
Учасники подорожі обирають маршрути, заповнюють щоденники подорожі, складають карти, малюють малюнки. Гра завершується зльотом мандрівників, на якому учасники гри розповідають, про що вони дізналися під час подорожі, підбивають підсумки. Алгоритм проведення літературної гри-подорожі включає такі етапи:
Ø вибір теми, розроблення маршруту подорожі сторінками книжок, підбір літератури;
Ø робота з аудиторією, визначення команд, робота з командами, допомога у веденні щоденників тощо;
Ø організація книжкової виставки, створення рекомендаційних списків літератури, проведення бібліографічних оглядів літератури.
Особливість таких форм полягає в тому, що їм притаманні: новизна у назві, діалог бібліотекаря з читачами і читачів між собою, наявність елементів театралізації у викладі інформації, ігрові моменти, своєрідна атрибутика, що передає специфіку запропонованої форми, активна участь читачів у проведенні заходу. Досвід підтверджує, що ті заходи, де читачі були активними учасниками, виявилися для них найцікавішими.
Сьогодні в Україні йде процес нової системи освіти та виховання, зорієнтованої на входження у світовий освітній простір. Зміни ціннісних орієнтирів шкільної освіти вимагають перебудови усіх складових компонентів сучасної школи. Серед них шкільна бібліотека як обов’язковий структурний підрозділ загальноосвітнього навчального закладу займає особливе місце [8, с. 39].
Основною метою інноваційної освіти є формування і розвиток інноваційної здатності людини. Звідси випливає одне з основних завдань бібліотеки – навчити вчитися. Таким чином, кредо нашої бібліотеки – від освіти на все життя до освіти через усе життя.
Інноваційні технології проникають у кожну форму роботи бібліотеки нашої школи, щоб підготувати учнів до життя в інформаційному суспільстві. Нетрадиційні форми роботи сприяють неформальному спілкуванню читачів, цікавому проведенню вільного часу.
Для школярів молодших класів пропоную такі заходи:
- «Літературна гра» з різними етапами: «Впізнай героя», «Хто автор телеграми», «Подорож у світ казок», літературні вікторини. Завдяки грі школярі прилучаються до книги, вчаться співпереживати разом із літературними героями, пізнають моральні цінності, набувають певного етичного досвіду, розвивають ерудицію.
Коли діапазон пізнання книги учнями значно розширюється, школярі навчаються систематичній праці з книгою, вмінню чітко формулювати читацький запит, вільно орієнтуватися в різноманітних джерелах інформації, прилучатись до довідкової, енциклопедичної літератури. З цією метою проводжу:
- пізнавальні ігри,
- експрес – подорожі,
- прес – діалоги,
- поетичні вітальні.
Ефективними технологіями популяризації літератури є:
- презентації книг,
- мандрівки літературними стежками видатних письменників,
- книжкові огляди,
- різноманітні конкурси,
- тематичні дискусії,
- години спілкування з поезією, мистецтвом, музикою,
- прес – конференції за формою ділових та рольових ігор.
Все більшого значення в роботі шкільної бібліотеки набувають інформаційно-комунікаційні технології. В результаті підключення бібліотеки школи до мережу Інтернет у користувачів відкривається доступ до необмеженої кількості інформаційних джерел: відеотек, комп’ютерних програм, баз даних. Діти хочуть прийти до бібліотеки і отримати те, що їх цікавить, а це можливо тільки за умов впровадження мультимедійних технологій. Ці новітні технологій розширюють можливості бібліотеки як інформаційного медіацентру.
Мені зараз уже важко уявити роботу бібліотеки без комп’ютера та інтернет-технологій. Завдяки їх використанню виникають нові форми бібліотечної роботи:
- бібліомедійні уроки, на яких широко застосовуються мультимедійні технології,
- презентації творчості відомих письменників;
- відеоуроки та відеопрезентації;
- створення електронних версій виховних заходів бібліотеки;
- бібліотечні флешмоби,
- Квести.
Прикладом успішного проведення флешмобу в нашій школі можна вважати патріотичний флешмоб «Операція «Кораблик», який ініціювали у Фейсбуці небайдужі українці на підтримку наших військовополонених моряків та політв’язнів Кремля, вимагаючи їх звільнення. Умови прості: зробіть паперові кораблики в кольорах українського прапора, сфотографуйтеся з ними й викладіть на своїй сторінці фото з хештегом: #жовто_блакитний_кораблик
У Роксоланівській ЗОШ флешмоб «Операція «Кораблик» розпочався з ініціативи дирекції школи та шкільної бібліотеки. Першими в ньому взяли участь учні 2 та 11 класів.
На бібліомедійному уроці в 11 класі учні ознайомились з газетою «Порадниця», у №6 якої була інформація про проведення флешмобу. В мережі Інтернет знайшли детальну інформацію, переглянули відео та дізнались про те, наскільки важлива для наших військовополонених підтримка з Батьківщини. Адже в Росії вони перебувають не тільки в умовах позбавлення волі, але і в інформаційній блокаді, не отримуючи ніяких новин з України. Тому нашим полоненим так потрібно знати, що про них пам’ятають, їх підтримують тисячі людей. А завершився наш флешмоб виготовленням блакитних і жовтих корабликів. Учні 11 класу виготовили їх самостійно в бібліотеці, а от малечі знадобилась допомога вчителя та бібліотекаря. Ці маленькі кораблики стали першими у великій флотилії добра та співчуття, яка ніби пливе на допомогу нашим морякам, щоб передати слова підтримки.
Вже традицією в нашій школі стало проведення щороку до Всесвітнього дня дарування книг 14 лютого акції «Подаруй дитячу книжечку бібліотеці». Та цього року виникла нова ідея: всі подаровані книги виставляти в коридорі школи, і до кожної книги прикріпляти стікер з прізвищем учня чи вчителя, який подарував книгу. І кількість подарованих книг збільшувалась з кожним днем – адже кожному приємно побачити свій благодійний дарунок з яскравим стікером, на якому є твоє ім’я. Тому з 11 по 14 лютого фонд шкільної бібліотеки значно поповнився гарними дитячими книжечками, яких так не вистачало для читання молодшим школярам. На завершення акції всі, хто подарував книги в бібліотеку, були відзначені пам’ятними листівками. Всі бажаючі сфотографувались з подарованими книжками, і ці фото стали приємною згадкою по завершенню акції.
Велике значення в роботі шкільної бібліотеки має співробітництво з членами педагогічного колективу, проведення спільних заходів. Прикладом такого плідного співробітництва можна вважати проведення квесту до Міжнародного дня рідної мови, який святкується 21 лютого. Цьогоріч шкільна бібліотека та класовод 4 класу О.О.Іщенко вирішили підготувати квест «У пошуках скарбів рідної мови» . До квесту були підготовлені цікаві, пізнавальні завдання. Початком свята стало урочисте привітання учнів. Далі - жеребкування, в результаті якого учні розділились на 2 команди – «Барвінок» та «Соняшник». Кожна команда отримала емблеми, свій маршрутний лист з переліком зупинок – і пошук скарбів розпочався. Учнів чекали зупинки «Мовна лікарня», «Весела анкета», «На суржиковому базарі», «Поїзд для розумників», «Прислів’я – скарб народної мудрості» та інші. Наші учні виконували цікаві завдання і здобували свої скарби – перлини знання рідної мови. Кожна команда змогла здивувати вимогливе журі гарними знаннями і заробити майже однакову кількість балів. Тому завершенням свята стало нагородження кожної команди.
Таким чином, поєднуючи традиційні та інноваційні методи у своїй роботі, шкільна бібліотека є скарбницею інформації, вона сприяє гармонійному розвитку особистості, розвиває прагнення до пошуку інформації, свідомого осмислення інформаційних джерел, формування навичок систематизації та аналізу, особливої оцінки.
Комментариев нет:
Отправить комментарий